Millennials in Franse uitvaartbranche

BBC / 360  | 21 November 2019 - 20:0021 Nov - 20:00

Met dank aan de vergrijzende bevolking ontpopt de Franse uitvaartbranche zich als groeisector. Tussen 2006 en 2016 stegen de inkomsten met 25% en vorig jaar was de begrafenismarkt al €2,5 mrd waard.

Het Franse Instituut voor Statistiek verwacht in 2050 meer dan 770.000 sterfgevallen, tegenover 531.000 in 2000.

Vooral millennials innoveren de markt. Zo begon de 38-jarige Philippe Meyralbe online met begrafenisprovider AdVitam nadat hij oldskool de begrafenis van zijn vader had georganiseerd, een ervaring die hij omschreef als ‘schokkend’. AdVitam heeft inmiddels €1,8 mln opgehaald bij investeerders en is geselecteerd voor Station F, Europa’s grootste tech-incubator.

Start-up Simplifia levert software aan uitvaartbedrijven om het begrafenisproces te stroomlijnen en werkt ook rechtstreeks samen met nabestaanden om administratieve zaken af te handelen. Andere start-ups organiseren crowdfunding voor begrafenissen, maken parfums op basis van de geur van overledenen of leveren QR-codes voor grafstenen waarmee foto’s en favoriete muziek van overledenen kunnen worden opgeroepen.

(BBC, Londen)

» Abonneer u op onze nieuwsbrief: wekelijks berichten uit de buitenlandse pers in uw inbox.

» Dit nieuwsbericht verscheen eerder in het Het Financieele Dagblad in de rubriek De Wereld Deze Week, samengesteld door 360. Bent u ook geïnteresseerd in internationaal nieuws voor uw site, tijdschrift, krant of organisatie? Neem dan contact op met ons Hoofd 360 Content: Laura Weeda

Plaats een reactie