'Visit Saudi'

Al Bawaba / 360  | 19 December 2019 - 14:0019 Dec - 14:00

Zoete beelden van westerse woestijnreizigers onder indrukwekkende sterrenhemels, voorzien van de tekst ‘Visit Saudi’: met gladde reclames op Instagram en via posters op centrale plekken in wereldsteden probeert Saoedi-Arabië zijn imago op te vijzelen. Vanuit pr-oogpunt niet zo’n slecht idee, na de gruwelijke moord op journalist Jamal Khashoggi en de brute oorlog in Jemen, die al meer dan honderdduizend slachtoffers heeft geëist.

Maar platforms als Instagram en Twitter zijn niet zo eenvoudig te gebruiken als instrument voor staatspropaganda vanwege protocollen die product placement en dergelijke verbieden. Daarom betreft een cruciaal onderdeel van de Saoedische campagne het betalen van influencers en andere populaire figuren om het land te bezoeken.

Naast deze staatssponsoring is de regelgeving rond toeristenvisa recentelijk versoepeld. Zo kunnen Instagrampersoonlijkheden nu op grote schaal door het land worden vervoerd met helikopters, jachten en in SUV-konvooien en krijgen ze exclusieve toegang tot toekomstige toeristische bestemmingen, in de hoop dat zij in hun posts de Saoedische overheidspropaganda herhalen. De plaatjes van afgetrainde influencers in het woestijnparadijs vinden vervolgens hun weg op sociale media, zonder enige melding van de repressieve bestuursstijl of de snoeiharde acties tegen ongewenste meningen. Zoals kroonprins Mohammed bin Salman het stelt in zijn hervormingsplan Vision 2030: ‘Onze echte rijkdom ligt in de ambitie van onze mensen en in het potentieel van onze jongere generatie. Zij zijn de trots van onze natie en de architecten van onze toekomst.’

(Al Bawaba, Jordanië)

» Lees meer Wereldnieuws

» Abonneer u op onze nieuwsbrief: wekelijks berichten uit de buitenlandse pers in uw inbox.

Plaats een reactie

© YouTube