Merkschade slijt wel weer

Mexico | Horizon | The Economist  | 24 June 2020 - 13:0024 Jun - 13:00

Het Mexicaanse biermerk Corona dat ‘zon, zee en strand’ belooft, kampt nu met een ‘imagoprobleem’. Blijft de associatie met ontspanning overeind, of doet het alleen nog denken aan ic-bedden en quarantaine?

Stel je voor, je ligt lekker op een exotisch strand te luisteren naar het geruis van de branding. De rotklusjes en de dagelijkse sleur, de muren die op je afkomen – dat is allemaal slechts een vage herinnering. Dat heeft plaatsgemaakt voor ruisende palmen en een turkooizen watervlakte die zich uitstrekt tot de einder. Iemand met het lijf van een fotomodel ligt naast je te zonnen, vrij en zorgeloos.

Klinkt dat beter dan je leventje in lockdown? Dan weet je waarom de marketing voor het bier Corona zo succesvol is geweest. Grupo Modelo, de Mexicaanse brouwer, bracht het in de jaren tachtig in de VS op de markt met een imago van ‘zon, strand en plezier’. Waar andere bieren de drinker vooral een uurtje ontspanning leken te bieden, beloofde Corona totale ontsnapping aan de sleur. Volgens adviesbureau Interbrand is het na het Chinese Huawei het sterkste wereldmerk dat niet afkomstig is uit de rijke landen. Tot voor kort althans, want in 2020 zit het de bierbrouwer niet echt mee.

» Lees dit artikel voor € 0,99 of word lid

» Abonneer u op onze nieuwsbrief en ontvang wekelijks onze selecie uit 943 kranten wereldwijd in uw inbox.

Plaats een reactie