Amazon in Japan onder vuur

Kort wereldnieuws | Mainichi  | 29 August 2020 - 09:0029 Aug - 09:00

Een Japanse commercial voor Amazon Prime met controversiële beroemdheden heeft ervoor gezorgd dat een groot aantal Japanse klanten hun contract hebben opgezegd.

In het reclamefilmpje leveren onder anderen komiek Hitoshi Matsumoto en politicoloog Ruri Miura commentaar op video’s die ze bekijken op tv en tablets. Dat leidde tot de hashtag ‘AmazonPrimeKaiyakuUndo’(Beëindig Amazon Prime-abonnement), die deze week trending was op Twitter in Japan. Veel opzeggers noemden Miura en Matsumoto in de commercial de aanleiding voor hun besluit.

Miura maakte zich in Japan impopulair met haar opvattingen over de invoering van de dienstplicht en met als discriminerend beschouwde opmerkingen over de mogelijke aanwezigheid van ‘terroristische’ Noord-Koreanen in Japan. Matsumoto werd bekritiseerd omdat hij vorig jaar de verdachte van een dodelijk steekincident had betiteld als een ‘defect product’.

‘We nemen de reacties van klanten serieus en zullen deze in onze producties in de toekomst weerspiegelen’, was de standaardreactie van Amazon Japan.

Mainichi | Tokio

» Geen tijd om 943 kranten wereldwijd bij te houden? Schrijf u in voor onze nieuwsbrief en ontvang onze selectie in uw inbox.

Plaats een reactie