Geen economie voor jongeren

The Guardian/Presseurop  |  6 July 2012 - 06:15 6 Jul - 06:15

De hedendaagse afgestudeerde kan ervan uitgaan dat hij of zij armer zal zijn dan zijn of haar ouders, een fenomeen dat zich na 1945 niet meer heeft voorgedaan. En het kapotte economische model van het Westen kan niets meer aanvangen met de kennis over en de beheersing van nieuwe technologieën door deze ‘verloren’ generatie.

De term ‘afgestudeerde zonder toekomst’ kwam bij mij op toen ik les stond te geven aan studenten van de faculteit politicologie van de Universiteit van Birmingham. Ik tekende een grafiek met een opwaartse lijn: hier is je inkomen op je 21e, daar gaat je salaris omhoog en stijgen de huizenprijzen – als je eenmaal huisbezitter bent – je pensioenvoorziening groeit en aan het einde van de curve ben je goed af of is er altijd nog de verzorgingsstaat als er iets mis is gegaan.

Dat was de oude grafiek. Daarna tekende ik er nog een, met een neerwaartse lijn: de lonen stijgen niet, je kunt niet eens huisbezitter worden. De bezuinigingen gaan ten koste van je besteedbare inkomen. Je kunt niet deelnemen in het pensioenfonds van je werkgever; je kunt pas stoppen met werken als je achter in de zestig bent. En als het allemaal verkeerd afloopt, moet je maar afwachten of het vangnet van de verzorgingsstaat er nog steeds is.

De revoluties hielpen de jongeren niet hogerop

Op dat moment kregen sommigen in mijn gehoor last van nekpijn door het vele knikken. Deze generatie van jonge, goed opgeleide mensen is uniek – althans in de periode ná 1945: het zijn mensen die mogen verwachten armer te zullen blijven dan hun ouders. Ze hebben een enorme toename van de jeugdwerkloosheid gezien: 19 procent in Engeland, 17 procent in Ierland, 50 procent in Spanje en Griekenland. Maar ze hebben ook een revolutie op het gebied van de technologie en de communicatie meegemaakt die de jongeren juist hogerop moest helpen.

Na het uitbarsten van de Arabische Lente – en terwijl de onrust nog steeds aanhoudt, van Athene tot Quebec – heeft dit sociologische type centraal gestaan. De afgestudeerde, die niet de soepele opleiding van de generatie van zijn of haar ouders heeft genoten, maar vrijwel vanaf de puberteit is onderworpen aan een hele batterij psychometrische tests, aansporingen om te excelleren en beroepsmatige keuzes die het je moeilijk maken een vrij leven te leiden.

Lees het volledige artikel uit The Guardian in een Nederlandse vertaling op de site van Presseurop.



Plaats een reactie