• Courrier International
  • Cultuur
  • Eindelijk weer glamour op de boulevard van Cannes

Eindelijk weer glamour op de boulevard van Cannes

Norbert Scanella / PanoramiC
Courrier International | Parijs | de redactie | 06 juli 2021

Na een online-editie en uitstel sinds mei, wordt vanaf vandaag eindelijk het Filmfestival in Cannes geopend. Het commentaar en de favorieten van de buitenlandse pers.

Voor het eerst sinds een lange tijd ontmoeten cinefielen elkaar weer op La Croisette, de glamoureuze boulevard van de Franse kustplaats. Het 74ste Filmfestival van Cannes begint vandaag en duurt tot 17 juli – een zomerfestival dus, en niet zoals gebruikelijk in mei, als gevolg van de pandemie die uitstel noodzakelijk maakte. De editie van 2020 werd zelfs vervangen door een online-evenement.

De stad, die zo veel heeft geleden onder het wegblijven van toeristen, wacht ongeduldig op de terugkeer van festivalgangers, meldt Variety‘Na Parijs is Cannes de Franse stad met de meeste tentoonstellingen en shows, en de tweede favoriete bestemming voor zakenreizen. De toeristische sector draagt ​​voor 50 procent bij aan het bbp van de stad, waarvan de industrie niet veel voorstelt. Hoe moet je anders de aanwezigheid van vijfhonderd restaurants in een stad met minder dan  75.000 inwoners verklaren?’ In een normaal jaar worden de economische baten van het festival geschat op zo’n 200 miljoen euro, vandaar het enorme tekort voor 2020.

De stranden zullen druk zijn, de zon vurig en het nachtleven in volle gang

Maar nu staat alles klaar, verzekert het filmtijdschrift, om de duizenden bezoekers te verwelkomen: ‘Behalve het Carlton [een van de beroemdste paleizen in de stad], dat tot 2023 gesloten is wegens renovatie, zijn alle hotels beschikbaar om bezoekers te ontvangen, evenals bars en restaurants. De stranden zullen druk zijn, de zon vurig en het nachtleven in volle gang.’ Het Amerikaanse weekblad vervolgt met het opsommen van de steun en maatregelen van de staat en de gemeente (met name huurvrijstellingen) waarvan onder meer de dienstensector heeft geprofiteerd.

Wel zal er minder publiek aanwezig zijn dan normaal. ‘Reisbeperkingen, verschillen in de voortgang van vaccinatieprogramma’s en algemene voorzichtigheid met betrekking tot reizen zullen het filmfestival van Cannes van zijn gebruikelijke omvang beroven’, zegt Variety. ‘Tot nu toe hebben de organisatoren 20.000 deelnameverzoeken ontvangen, de helft minder dan in vorige edities. Slechts 40 procent van de professionals die gewoonlijk aanwezig zijn, wordt verwacht op de filmmarkt [een belangrijke bijeenkomst voor de sector, die parallel aan de competitie plaatsvindt]. Ook de mogelijkheid om op afstand deel te nemen zal van sterke invloed zijn op het festival.’

Spike Lee

Hoe dan ook, het feest zal er niet minder door worden, menen de critici. Onvoorspelbaarheid belooft het sleutelwoord van het festival te worden, voorspelt The GuardianEn sluit goed aan op de Amerikaanse juryvoorzitter dit jaar: ‘Spike Lee: de meester van de chaos, is klaar om het Filmfestival van Cannes wakker te schudden’, kopt het Britse dagblad, dat van de gelegenheid gebruikmaakt om deze filmmaker met zijn onnavolgbare stijl te portretteren – op het scherm, in zijn toespraken, maar ook in zijn outfits.

De regisseur van Do the Right ThingBlacKkKlansman (grand prix op Cannes in 2019) en Da 5 Bloods bereidt samen met de Britse toneelschrijver Kwame Kwei-Armah een muzikale komedie voor over de uitvinding van Viagra. Kwei-Armah vertelt The Guardian: ‘Voor mij is Spike Lee een soort peetvader: de peetvader van zwarte filmmakers.’ De krant hoopt dat het resultaat ‘de mix van debat en lichtheid is waar La Croisette nu behoefte aan heeft’. 

De overige juryleden worden door IndieWire geïntroduceerd. Deze Amerikaanse cultuursite benadrukt het nogmaals: van de Frans-Senegalese regisseur Mati Diop tot acteur Tahar Rahim en de Braziliaanse filmmaker Kleber Mendonça Filho; ‘de meeste juryleden zijn nauw verbonden met het festival’.

Favorieten

Uiteraard presenteren de publicaties graag hun lijsten met veelbelovende films. Zo maakten The Hollywood Reporter en Vulture, de altijd scherpe culturele site van New York Magazine, hun selectie. Op beide lijsten is de openingsfilm te vinden: Annette van Leos Carax, door het Californische weekblad omschreven als ‘Franse punkdichter’. ‘Adam Driver speelt een komiek die getrouwd is met een beroemde zangeres (Marion Cotillard). Hun leven neemt een andere wending als hun dochter wordt geboren, die een bijzondere gave heeft.’

Op beide lijsten staat ook Benedetta, waarin Paul Verhoeven, ‘de Nederlandse provocateur (…)’, ‘het lot van een lesbische non in Italië ten tijde van de renaissance’ laat zien. En ook Bergman Island, de raamvertelling van Mia Hansen-Løve op het Zweedse eiland Farö, dat geliefd is bij de beroemde Scandinavische regisseur. De New Yorkse site wijst ook op de tweede horrorfilm van de Franse Julia Ducournau (na Grave, in 2016). Het nieuwe opus, genaamd Titanium, ‘is al net zo verontrustend, zij het een tikkeltje obscuurder’.

South China Morning Post  is blij met de deelname van films uit heel Azië. De Hongkongse krant wijst er ook op dat de Zuid-Koreaanse acteur Song Kang-ho in de jury zit; ‘terug in Cannes, twee jaar nadat Parasite de eerste in een lange reeks prijzen op La Croisette won’.

Films die worden aangehaald door South China Morning Post zijn onder meer Drive My Car, van Ryusuke Hamaguchi (een bewerking van een kort verhaal van de Japanse schrijver Haruki Murakami), en Memoria, waarin de Thaise regisseur Apichatpong Weerasethakul de Schotse actrice Tilda Swinton een bootreis door Colombia laat maken.

Recent verschenen
Een remedie tegen navelstaren?
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Onze nieuwsbrief wordt wekelijks verzonden.
inschrijven

360 is jarig en trakteert!

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en krijg 3 maanden gratis toegang tot 360 online.