Verslaafd aan spelletjes

The New York Times Magazine  |  5 April 2012 - 06:43 5 Apr - 06:43

Wat maakt games als Drop7, Farmville en Angry Birds zo verslavend dat miljoenen volwassenen maar niet kunnen stoppen met spelen?

Waarom raakt een volwassen man met een serieuze baan (criticus bij het magazine van de New York Times ) verslaafd aan computerspelletjes met namen als Drop7, Bix, MiZoo, Angry Birds, Farmville, Orbital, Bejeweled, Touch Physics, Anodia, Peggle, Little Wings. One tiny masterpiece en Plants vs. Zombies? Spelletjes die hij bovendien als “stupid games” beschouwt.

Sam Anderson vertelt in zijn eigen tijdschrift, het magazine van de New Yok Times) hoe de aanschaf van een iPhone hem weer op het pad van de gameverslaving brengt. Omdat hij als tiener al verslaafd was aan spelletjes als Tetris had Anderson 4 jaar lang bewust vermeden om een iPhone te kopen.

Op zoek naar een verklaring voor de verslavende werking van de spelletjes (naast Anderson spelen dagelijks tientallen miljoenen mensen games op het web, hun smartphone of tablet) komt de journalist terecht bij de jonge gamesontwerper Zach Gage die zowel de gamesindustrie op de hak wil nemen als de volgende spelhit wil ontwerpen. Dat laatste lukt hem wel, denkt Anderson, als hij een nieuwe game van Gage mag spelen.

Is gameverslaving eigenlijk wel iets ergs? De hele wereld is immers aan het gamificeren. Juist daarom moeten we weten waarom we stupid games zo verslavend vinden, meent Anderson. Bedrijven zijn nu al bezig om samen met gedragsdeskundigen game-elementen in marketing te verwerken. Zo worden commerciële verleidingen nog moeilijker te weerstaan voor de speelgrage mens.

Lees ook: Als je ziek wordt van computergames (360)

(Foto van Danilo Palermo)

Plaats een reactie