De economie van de Olympische Spelen (1)

The Guardian  | 18 April 2012 - 12:0318 Apr - 12:03

Sponsors hebben zoveel rechten dat het publiek niks op Facebook of YouTube mag zetten over de Spelen en de merkenpolitie mag namen en logo’s van andere bedrijven afplakken.

Alleen de merknamen en logo’s van sponsors en partners van de Olympische Spelen zijn toegestaan in het Olympische dorp in Londen. Tot de sponsors en partners behoren onder meer McDonald’s en Adidas. Er is zelfs een speciale ‘merkenpolitie’ om andere bedrijven te weren.

Deze stringente maatregelen kunnen ertoe leiden dat Londen minder winst maakt op de Spelen dan mogelijk is. Dat schrijft The Guardian. Andere bedrijven wordt de kans ontnomen om iets aan de Spelen te verdienen.

De maatregelen zijn namelijk zo streng dat de merkenpolitie de bevoegdheid heeft om bijvoorbeeld op wc’s merknamen en logo’s die op zeeppompjes en handdoekenautomaten staan af te plakken met tape. Al in 2006 heeft het Britse parlement wetgeving aangenomen, de London Olympic Games and Paralympic Games Act, die het mogelijk maakt om overtredingen van het alleenrecht van de sponsoren op het tonen van hun namen en logo’s streng te bestraffen via zowel het strafrecht als het civiele recht.

Ook het woord ‘Olympisch’ en de afbeelding van de Olympische ringen zijn beschermd onder de London Olympic Games and Paralympic Games Act. Associaties zijn ook verboden. Bedrijven die geen sponsor of partner zijn, mogen niet suggereren dat ze iets met de Spelen te maken hebben in woord of beeld. Pubs mogen bijvoorbeeld geen flyers ophangen met de tekst: “Watch the games on our TV”.

Tegenstanders van de wetgeving noemen het verbod op woorden en merken een vorm van censuur. Ze vrezen dat ook een term als London2012 binnenkort wordt verboden.

Facebook en YouTube
De censuur gaat nog verder. Het is ook verboden om vanuit het Olympische gebied in Londen filmpjes, foto’s of andere uitlatingen te publiceren op Facebook en YouTube die de rechten van de sponsors mogelijk schenden.

Lees ook:

Londen gaat op slot voor de Olympische Spelen (360)

Olympische outfits worden in sweatshops gemaakt (360)

(Afbeelding van Paul G.)

Plaats een reactie