Londen krijgt een kabelbaan

The Economist  | 15 June 2012 - 09:0515 Jun - 09:05

Het eerste zwevende openbaar vervoer is op tijd af voor de Olympische Spelen en draagt de naam van een Arabische luchtvaartmaatschappij. Een 21e eeuws vervoermiddel met een 19e eeuwse bijsmaak.

De zwevende kabelbaan vervoert passagiers over de Theems. Het prestigieuze project kost 45 miljoen pond. Het nieuwe openbaarvervoersmiddel draagt de naam Emirates Air Line en is vernoemd naar de luchtvaartmaatschappij Emirates Airlines, de sponsor van de zweefbaan. Emirate Airlines is ook de sponsor van de Britse voetbalclub Arsenal.

Commerciële haltenamen
De Arabische luchtvaartmaatschappij heeft ook invloed op de namen van de twee haltes van de zweeflijn. De haltes zullen de namen Emirates Greenwich Peninsula en Emirates Royal Docks krijgen.

Negentiende eeuws
Gaan we terug naar 19e eeuwse praktijken? Die vraagt stelt het Britse zakenblad The Economist. In de 19e eeuw gold het openbaar vervoer als een onderneming. Later werd het een nutsvoorziening en nu wordt het weer een commerciële aangelegenheid, stelt The Economist vast.

Het Londense openbaar vervoer levert steeds meer advertentieinkomsten op. In het fiscale jaar 2010-2011 ging het om 107 miljoen pond. Vijf jaar bedroegen de advertentieinkomsten circa 50 miljoen pond.

Plaats een reactie