Open brief aan de
Zuid-Afrikaanse kiezer

| Evita Bezuidenhout | 06 september 2016

De voormalige Zuid-Afrikaanse ministersvrouw Evita Bezuidenhout (komiek Pieter-Dirk Uys) legt uit waarom ze het ANC trouw blijft.

Beste kameraden,

Ik schrijf deze brief niet als oma, burger of democraat, maar als ANC-lid. Ik ben lid sinds juli 2014 en heb me als loyaal kaderlid altijd probleemloos ingezet waar de partij me vroeg dat te doen – in de keuken van het Luthuli House, om te koken voor verzoening. Ik stelde maar één simpele vraag: ‘Wat denken de mensen als ze een dikke politicus in het parlement zien?’ Ze denken dan meteen aan een magere kiezer. En veel ANC-kiezers zijn armer en magerder dan ooit. Het enige wat Julius Malema [voormalig ANC-belofte, nu de leider van oppositiepartij Economic Freedom Fighters (EFF)] bij de algemene verkiezingen van 2019 hoeft te doen, is ze van alles beloven en ze zullen ervoor zorgen dat hij en zijn partij democratisch aan de macht komen. Mijn plan om het kabinet op dieet te zetten vond steun bij Pravin Gordhan en de minister van Financiën. Dat dieet heeft gewerkt. Leden van het kabinet bleken onlangs in de stoelen van de economyclass van South African Airways te passen.

Verder lezen?
Kwaliteitsjournalistiek kost geld. Maar je wilt 360 misschien liever eerst proberen. Daarom kun je gastlid worden. Je krijgt dan direct 3 artikelen, onze gratis nieuwsbrief en maandelijks een artikel naar keuze.
Ja, ik word gastlid