Stroomstoot voor de Duitse verkiezingen

Frankfurter Allgemeine Zeitung  | 12 September 2013 - 13:4512 Sep - 13:45

Burgerbeweging Avaaz doet een laatste poging om de Duitse Energiewende te redden.

Met nog tien dagen te gaan tot de Duitse verkiezingen, begint burgerbeweging Avaaz vandaag aan een ‘last-minute-offensief’ om de Energiewende te redden. Het motto luidt: Energiewende of Energiewendeende. (Een energie-omwenteling of een Energie-On-omwenteling).

Avaaz is een wereldwijde burgerbeweging die zich, vooral online, inzet voor bijvoorbeeld de Palestijnen, Malala en bedreigde dieren.

De EnergieWende is de naam voor de Duitse deelname in de wereldwijde pogingen om over te schakelen op duurzame energie. In Duitsland is een ambitieus mammoet-programma daarvoor in 2011 door het parlement goedgekeurd, dat gebeurde met de ramp in Fukushima vers in het geheugen. Volgens Avaaz is dat in praktijk omgebogen tot een excuus om burgers méér en grote bedrijven minder in rekening te brengen voor hun stroom. Duitse burgers betalen relatief de hoogste stroomrekeningen in Europa. Anderen beweren juist dat de initiatiefnemers van de Energiewende er zelf niks van hebben weten te maken.

Het plan voor de Energiewende is gebaseerd op de vrijemarkt gedachte in combinatie met een van staatswege opgelegd quotum. Het wat werd door Berlijn bepaald, het hoe was voor het bedrijfsleven. Merkel zegt in haar campagne nu steeds dat ze de Energiewende bovenaan de agenda zal zetten na haar herverkiezing, maar tot nu heeft ze er weinig concreets aan gedaan, zegt Klaus Stratmann in het Handelsblatt. In haar eigen partij is Merkels energiebeleid als ‘catastrofaal’ bestempeld door Erwin Teufel, oud-premier van Baden-Württemberg.

De Grünen zullen waarschijnlijk de Energiewende niet kunnen redden. De milieupartij staat op het laagste niveau in de peilingen sinds 2009. Slechts 10% van de Duitsers is van plan op de Groenen stemmen.

Avaaz en andere partijen die de kiezer persoonlijk willen gaan benaderen zoals het Obama-team dat in 2008 en in 2012 zo succesvol heeft gedaan. Volgens Politico zijn afgevaardigden uit het het hele politieke spectrum uit Duitsland op ‘pelgrimage’ naar Washington gekomen om de kunst af te kijken) moet echter rekening houden met de gevoeligheden van de Duitsers op het gebied van privacy. Wettelijk is privacy-bescherming in Duitsland heel anders geregeld dan in de VS. Maar bovendien, met de recente wereldwijde commotie over privacy-schendingen door de NSA nog vers in ieders geheugen, is het risico op een backlash levensgroot. Voor de tactiek van micro-targeting (waarbij grote teams van vrijwillers telefonisch of online contact zoeken met zwevende kiezers) zijn persoonsgegevens zoals telefoonnummers en emailadressen nodig. De constatering dat een politieke partij over die gegevens beschikt, zou de Duitse kiezer meer kunnen afschrikken dan de Amerikaanse. Big data ligt te gevoelig.

Toch zegt Robert Heinrich van de Grünen tegen Politico: “Internet staat centraal in de campagne. Je kan er niet de verkiezingen mee winnen, maar als je het niet doet verlies je zeker.”

(Windmolens bij Berlijn. Foto van Carlos Torres)

Plaats een reactie