ProPublica onthult welke artsen betaald worden door farmaceutische bedrijven en hoeveel ze krijgen

CBS News  |  5 maart 2014 - 10:15 5 mrt - 10:15

Site Dollars for Docs biedt inzage in beïnvloeding van artsen door de farmaceutische industrie.

Farmaceutische bedrijven betalen artsen om hun medicijnen en andere producten te promoten. De artsenmarketing kent subtiele en minder-subtiele vormen. In de Verenigde Staten zijn roducenten van geneesmiddelen en medische hulpmiddelen sinds kort verplicht om te melden hoeveel geld ze aan welke arts betalen. Alle bedragen boven de 10 dollar moeten geregistreerd worden. Deze gegevens zijn openbaar en zijn vanaf het najaar te doorzoeken op de website Dollars for Docs van onderzoekssite ProPublica.

Op de site is nu al te zien hoeveel farmaceutische bedrijven artsen in de periode 2009- 2012 betaalden voor spreekbeurten over ziektes en het effect van medicijnen. In totaal gaat het om een bedrag van 2,5 miljard dollar. Op de PowerPoint-presentaties van de artsen staan vaak de merknamen van geneesmiddelen en logo’s van farmaceutische bedrijven. Pfizer betaalt jaarlijks bijna een half miljard dollar voor spreekbeurten van artsen. GlaxoSmithKline heeft in december 2013 aangekondigd te stoppen artsen te betalen. Het budget is gedaald van 24 miljoen dollar in 2011 tot 9,3 miljoen in 2012 en zal vermoedelijk verder dalen.

(Foto van Cavale Doom)

Plaats een reactie