De Falafel-index: een manier om de koopkracht in het Midden-Oosten te meten

Forbes  |  2 mei 2014 - 14:00 2 mei - 14:00

McDonald’s is te duur in het Midden-Oosten. Daarom wordt de koopkracht in die regio vergeleken aan de hand van de prijs van een broodje falafel.

De bekende Big Mac-index, bedacht door The Economist om de koopkracht in verschillende landen te vergelijken, werkt niet in het Midden-Oosten. In landen als Jordanië, Libanon en Egypte is eten bij McDonald’s duur en niet weggelegd voor een groot deel van de bevolking. Daarom bedacht het Arabische tijdschrift in 2011 The Majalla Magazine de Falafel-index.

Falafel wordt over het algemeen gemaakt van lokale ingrediënten en de kraampjes, kiosken en restaurantjes bevinden zich overal zodat een exorbitante huur op een A-lokatie de index niet vertroebelt. Volgens de Falafel-index van Forbes is een broodje falafel in Gaza het goedkoopst: 58 dollarcent per stuk. Voor 10 dollar koop je daar 17 broodjes falafel. In Haifa en Tel Aviv is de falafel het duurst. 10 dollar levert in deze steden slechts broodjes falafel op.

(Foto van Mr.TinDC)

Plaats een reactie