Facebook kan de verkiezingen winnen zonder dat iemand het merkt

The New Republic  |  5 June 2014 - 08:30 5 Jun - 08:30

Stel dat Mark Zuckerberg voorkeur voor een bepaalde kandidaat heeft bij toekomstige verkiezingen. Hij kan de Amerikaanse leden van het netwerk boodschappen sturen die hun politieke keuze beïnvloeden, aldus internetdeskundige Jonathan Zittrain.

Wat hun vrienden doen is belangrijk voor mensen. Vrienden beïnvloeden elkaar op vele gebieden, ook als het over politiek gaat. In 2010 hielden onderzoekers een experiment op Facebook om uit te vinden of politiek onverschillige Facebookgebruikers via Facebook overgehaald konden worden om te gaan stemmen voor de verkiezingen voor het Amerikaanse Congres. Dat bleek het geval te zijn en het gemak waarmee mensen zich laten beïnvloeden is verontrustend, schrijft internetdeskundige Jonathan Zittrain in _The New Republic_.

De proefpersonen in het onderzoek kregen een plaatje en een link te zien waarmee ze stembureaus konden opzoeken en een aanklikbare button waarmee ze konden aangeven dat ze gestemd hadden. Ook kregen ze op hun tijdlijn zes berichten van vrienden te zien die meedeelden dat ze gestemd hadden. Uit het onderzoek bleek dat mensen die bericht hadden gekegen van hun vrienden dat ze al gestemd hadden 0,39 procent vaker gingen stemmen dan mensen die een algemene oproep om te gaan stemmen hadden gezien. De campagne, die met toestemming van Facebook maar zonder medeweten van de gebruikers plaatsvond, had ook nog een breder effect. Vrienden van vrienden, die de originele ‘ga stemmen-boodschap’ niet hadden gezien, maar via shares en likes wel hadden kennisgenomen van de campagne bleken zich ook geroepen te voelen om te gaan stemmen. Zo genereerde het onderzoek 400.000 stemmen van niet-stemmers. Bij sommige verkiezingen zorgt 0,01 procent van de stemmen al voor een overwinning. 400.000 extra stemmen is dus een substantieeel aantal.

Facebook zou ook zelf de verkiezingen kunnen beïnvloeden. Stel dat Mark Zuckerberg voor keur voor een bepaalde kandidaat heeft bij toekomstige verkiezingen. Hij kan de Amerikaanse leden van het netwerk boodschappen sturen die hun politieke keuze beïnvloeden, aldus Zittrain. Niemand hoeft iets van de manipulatie te merken. Gebruikers gaan er namelijk vanuit dat Facebook, Twitter, Google en Bing informatie op een objectieve manier presenteren en commerciële content duidelijk herkenbaar maken.

Plaats een reactie