De mediawijsheid van de Islamitische Staat

The Atlantic  |  3 september 2014 - 09:05 3 sep - 09:05

IS spreekt de taal van Twitter, Facebook, YouTube en virale internetgrapjes als geen ander en bereikt daarmee miljoenen jongeren over de hele wereld.

De overtuigingskracht en de effectiviteit van de propaganda van de Islamitische Staat is beangstigend. De leden van IS beheersen de taal van Twitter, Facebook, YouTube en dronefotografie tot in de puntjes. In het vrije westen, waar vrijwel elke jongere over een internetverbinding en een smart phone of een tablet beschikt, vindt de propaganda van IS veel weerklank. Door alle retweets, likes en gedeelde berichten en filmpjes worden wereldwijd miljoenen jongeren bereikt.

In The Atlantic wordt het social media-gedrag en de radicalisering van de Amerikaan Douglas McAuthur McCain geanalyseerd. McCain bekeerde zich in 2004 tot de islam en is inmiddels gesneuveld als jihadstrijder. Hij vormde met zijn retweets (herhalingen van Twitterberichten van anderen) één van de vele schakels in het virtuele netwerk van ISIS (nu IS). Het echokamereffect van de sociale media werkt in het geval van IS bijzonder goed. Je hoeft niet veel van de islam te weten, je hoeft geen Arabisch te spreken (IS is meertalig), je hoeft niet eens precies te weten waar Syrië en Irak liggen, maar je kunt wel deelnemen aan de propagandastrijd van IS door tweets te herhalen en Facebookberichten en YouTube-filmpjes te liken en te delen binnen je netwerk.

En IS begrijpt heel goed hoe belangrijk goede content is. De kwaliteit van de terroristische boodschappen op de social media is hoog en de leiders kennen de doelgroepen goed. Er wordt bijvoorbeeld gebruik gemaakt van de zogeheten Nutella-meme. In augustus verschenen overal op internet foto’s van IS-strijders in Irak en Syrië met potten Nutella. Dergelijke foto’s laten zien dat IS-leden menselijk zijn en op de hoogte van virale internetgrapjes. Zulke strategieën worden afgesproken op internetfora en uitgerold op Twitter, Facebook, Instagram en andere netwerken.

De foto’s laten niet alleen zien dat IS op de hoogte is van de flauwe online grappen over Nutella. Ze laten ook zien dat de jihad niet alleen maar over het onthoofden van journalisten gaat en dat jihadisten gevoel voor humor hebben en af en toe zin hebben in een boterham met chocoladepasta.


De Franse jihadist Abu Muthanna met een pot Nutella in een supermarkt in Aleppo.

Plaats een reactie