Litouwen verbiedt Russia Today

Kort wereldnieuws | Radio Free Europe/RL  | 15 July 2020 - 09:0015 Jul - 09:00

Litouwen heeft tv-uitzendingen van het Russische RT, het voormalige Russia Today, voorlopig verboden.

Volgens Mantas Martisius, voorzitter van de Litouwse Commissie voor Radio en Televisie, onderhoudt RT banden met Dmitri Kiseljov, hoofd van de door het Kremlin aangestuurde mediagroep Rossija Segodnja, die zich voornamelijk richt op Russisch nieuws en propaganda in het buitenland.

Ook Sputnik en persbureau Prime behoren tot deze staatsdienst. Martisius liet weten dat de vijf kanalen waarop RT in Litouwen uitzendt, worden geblokkeerd omdat Kiseljov op de sanctielijst van de EU staat voor het verspreiden van Kremlin-propaganda ter ondersteuning van de Russische annexatie van de Krim in 2014. Kiseljov is ook actief als tv-commentator en staat bekend om zijn anti-westerse tirades. Zijn mediagroep staat in de top 10 van instanties die door de Russische staat worden gesubsidieerd.

Het besluit van Litouwen volgt op een verbod in buurland Letland, dat zeven RT-kanalen stopzette om dezelfde reden.

(Radio Free Europe/RL, Praag)

» Geen tijd om wekelijks 943 bronnen wereldwijd bij te houden? Abonneer je op onze nieuwsbrief en ontvang wekelijks het beste in uw inbox.

Plaats een reactie