De psychologie van piepjes en bliepjes

TechCrunch  | 12 February 2015 - 06:2012 Feb - 06:20

FOMO (fear of missing out) is een kwaal van deze tijd. Technologiebedrijven spelen handig in op onze angst om iets te missen en overspoelen gebruikers met alerts, belletjes, piepjes en andere signalen om ze te verleiden steeds terug te keren naar social media-sites.

Op de technologiewebsite TechCrunch schrijven Ximena Vengoechea (designonderzoeker bij Twitter) en Nir Eyal (auteur van Hooked: How to Build Habit-Forming Products) over de manieren waarop bedrijven van beeps, buzzes, rings, flags, pushes and pings effectieve triggers kunnen maken. Hoe verleid je mensen om te reageren op een signaal van een sociale media-site of app?

Timing is belangrijk. Ontwerpers moeten weten welke interne en externe motivatie gebruikers hebben om sites en apps te raadplegen. Interne motivatoren zijn: onzekerheid (zoeken op Google), eenzaamheid (Facebook checken), verveling (filmpjes bekijken op YouTube, berichten lezen op Reddit). Als gebruikers interne motivatoren met externe verbinden is de kans op het raadplegen van een site of app het grootst. Als een reiziger onzeker is over de vertrektijden van de trein nadat zijn vlucht is geland, is de kans heel groot dat hij reageert op een alert van zijn reisplanner om alle informatie nog eens door te nemen.

Op een alert moet meteen actie kunnen volgen. Gebruikers willen doorklikken en meteen op de goede plek uitkomen, direct berichten van Facebook of Whatsapp bekijken enz. Aan vage notificaties hebben ze niets. Die ervaren ze als irritant en irrelevant.

(Foto van Maurizio Pesce)

Plaats een reactie