Studenten zetten ‘de meest gehate man ter wereld’ te kijk

ScienceAlert  |  8 december 2016 - 08:00 8 dec - 08:00

Martin Shkreli schokte vorig jaar de wereld met het nieuws dat zijn farmaceutische start-up de rechten had gekocht van een mogelijk levensreddend geneesmiddel en dat hij de prijs daarvan met 5000% zou verhogen, van $ 13,50 naar $ 750. Per pil. De ‘meest gehate man ter wereld’ is nu te kijk gezet door een stel slimme studenten, schrijft ScienceAlert.

Shkreli, rijk geworden als hedgefundmanager, kocht met zijn nieuwe bedrijf Turing Pharmaceuticals de rechten van het geneesmiddel Daraprim. Daraprim bestrijdt malaria-infecties en toxoplasmose, een ziekte die verspreid wordt door parasieten.

Vooral voor mensen met een slecht functionerend afweersysteem, zoals zwangere vrouwen, mensen met HIV en mensen die met chemotherapie worden behandeld, kan de infectie dodelijk zijn. Shkreli meende dat de exorbitante prijsverhoging gerechtvaardigd was ‘vanwege hoge distributiekosten en omdat zijn bedrijf nu eenmaal winst moet maken’:http://www.sciencealert.com/former-hedge-fund-manager-buys-life-saving-anti-parasitic-drug-increases-price-5-000-overnight.

Shkreli heeft na alle commotie de vraagprijs weliswaar gehalveerd en dan nog uitsluitend voor Amerikaanse ziekenhuizen en niet voor particulieren, maar de prijsverhoging blijft absurd.

Een groepje Australische tieners van de Sydney Grammar School vond dat ook. Tijdens een naschools scheikundeprogramma heeft de groep het middel in een eigen lab weten te ontwikkelen door gebruik te maken van Open Source Malaria Consortium, een platform waarop research wordt gedeeld.

Voor een fractie van het bedrag dat Shkreli in de VS rekent, kunnen de studenten het actieve ingrediënt van Daraprim produceren: 20 dollar voor 3,7 gram. Dat komt neer op 1 à 2 dollar per pil.

Er rust geen patent meer op het geneesmiddel, dus in de hele wereld kan de Australische vinding nu worden verkocht. Behalve in Amerika, waar Shkreli door een maas in de wet klinische testen voor het Australische middel kan eisen. Dat zou de studenten miljoenen dollars kunnen kosten.

Maar, zeggen de tieners, hun doel was niet zozeer om het middel te verkopen, maar om aan te tonen dat het voor veel minder gemaakt kan worden dan voor het bedrag dat Shkreli rekent.

Om anderen te inspireren hebben de studenten hun ontwikkelproces online gezet.

Foto: Rick Howells

Plaats een reactie