Woekerwinsten op kankermedicijnen

360 Magazine/Der Spiegel  |  6 October 2017 - 16:00 6 Oct - 16:00

Kanker kan in de nabije toekomst een ziekte worden die te genezen is. Maar de farmaceutische industrie belemmert onderzoek. Voor de grote concerns met een marktpositie net zo stevig als die van Google en Amazon, is het belangrijk snel nieuwe lucratieve producten op de markt te brengen. Een aanklacht van professor en politicus Karl Lauterbach én zijn oplossingen.

Wetenschappelijk onderzoekers uit de generatie babyboomers ontraadselen momenteel de fascinerend logische, maar dodelijke wetten van de ziekte kanker. Maar deze babyboomers zullen in veel gevallen nog niet gered kunnen worden door de inzichten. Ze vormen een sandwichgeneratie: kanker is hun epidemie.

Een op de twee volwassenen uit deze generatie zal op enig moment in zijn leven kanker krijgen. 60 tot 70 procent van die gevallen is niet te voorkomen, ook al is de preventie nog zo goed. Mensen uit de generaties daarvoor zijn meestal aan andere ziekten gestorven, terwijl de kinderen van de babyboomers waarschijnlijk de eersten zullen zijn die vrijwel allemaal kunnen genezen van kanker.

In de afgelopen tien jaar zijn er al veel nieuwe medicijnen tegen kanker ontwikkeld waarmee een behandeling op maat kan worden gegeven. Terwijl chemotherapie zowel gezonde als zieke cellen aantast, verstoren de nieuwe medicijnen alleen de voor kwaadaardige groei noodzakelijke interne communicatie van de kankercellen of de communicatie met het immuunsysteem. Deze innovatieve geneesmiddelen – of het nu gaat om antistoffen, tyrosinekinaseremmers of checkpointremmers – kosten jaarlijks tussen de 50.000 en 150.000 euro per patiënt. (…)

Gratis voor 360 abonnees


Plaats een reactie

(€ Blendle) 360 Magazine/Der Spiegel