Met de hyperloop naar het centrum

Financial Times / 360  | 23 augustus 2019 - 10:0023 aug - 10:00

Nieuwe technologieën zouden weleens voor radicale veranderingen kunnen zorgen in de wijze waarop wij ons verplaatsen door de steeds drukker wordende steden. Dankzij zelfrijdende auto’s zouden autowegen kunnen worden versmald, vliegende taxi’s slaan de files überhaupt over en ‘hyperloop’-tunnels schieten passagiers in hoge snelheid door vacuümbuizen naar hun bestemming.

Elke stadsplanner wil het ‘probleem van Oxford Street’ vermijden. Die beroemde 2 kilometer lange winkelstraat van Londen is berucht om zijn verkeersopstoppingen. Bussen kruipen amper sneller dan stapvoets vooruit en braken daarbij de grootste concentratie stikstofdioxide ter wereld uit.

Over de hele wereld gaat in steden, naarmate ze groter worden, het tempo steeds verder omlaag. De gemiddelde rijsnelheid in het centrum van Londen daalde volgens het gemeentelijke vervoerbedrijf van 14,8 km/u in het eerste kwartaal van 2011 naar 11,9 km/u in het eerste kwartaal van 2018. In het centrum van Manhattan zijn de gemiddelde snelheden sinds 2010 met eenvijfde gedaald en in het Colombiaanse Bogotá zitten automobilisten gemiddeld 272 uur per jaar vast in het verkeer, volgens onderzoeksbureau Inrix. Dat zal alleen maar erger worden nu de wereld verder verstedelijkt.

Naar verwachting woont in 2015 meer dan tweederde van de wereldbevolking in steden, vaak megasteden met meer dan 10 miljoen inwoners.

» Lees verder in de Reader / op Blendle

Plaats een reactie