Kleine ego's zijn succesvoller

Harvard Business Review  | 10 July 2012 - 09:3310 Jul - 09:33

Drie redenen waarom mensen met wat minder zelfvertrouwen het beter doen in het bedrijfsleven.

Topvoetballers en topbankiers hebben doorgaans grote ego’s. Maar een groot ego is geen garantie voor (blijvend) succes. Het Nederlands elftal ging tijdens het afgelopen EK ten onder aan de grote ego’s en bankiers worden nu verantwoordelijk gehouden voor de crisis.

Uit onderzoek blijkt dat mensen met wat minder zelfvertrouwen het beter doen in het bedrijfsleven, schrijft hoogleraar Business psychology Tomas Chamorro-Premuzic in de Harvard Business Review. Daar zijn drie redenen voor:

1. Mensen met minder zelfvertrouwen zijn gevoeliger voor kritiek en doen meer aan zelfreflectie. Dat zijn nuttige eigenschappen, want soms moet je een strategie aanpassen of veranderingen doorvoeren. Als je helemaal overtuigd bent van jezelf, ben je geneigd vooral op positieve feedback te reageren.

2. Mensen met wat minder zelfvertrouwen zijn geneigd harder te werken. Ze zijn er immers niet van overtuigd dat ze perfect zijn en dat alles wat ze doen zonder meer goed uitpakt.

3. Een lager zelfvertrouwen voorkomt dat je arrogant overkomt en misleid wordt. Egocentrische bazen worden niet gewaardeerd. Een minder zelfverzekerde manager komt vriendelijker over en zal meer bereidheid tot overleg tegenkomen. Werknemers zullen ook minder geneigd zijn hem of haar tegen te werken.

(Afbeelding: Lionel Asbo, de hoofdpersoon van de gelijknamige roman van Martin Amis over de staat van Engeland, waar volgens de auteur proleten en schreeuwlelijken het voor het zeggen hebben.)

Tags: ego's succes

Plaats een reactie