Dit is de eerste stad in de EU zonder reclame

GoodNewsNetwork  |  5 April 2017 - 07:00 5 Apr - 07:00

In de hele wereld zijn steden vergeven van schreeuwende billboards, reclamezuilen en ander visueel verkoopspul. Geen wonder, want hoe irritant misschien ook, reclame is een substantiële inkomstenbron voor stadsbesturen. Een Franse burgemeester besloot van die inkomsten af te zien.

De groene burgemeester Eric Piolle van de Franse stad Grenoble beloofde bij zijn verkiezing in 2014 om alle buitenreclame in zijn stad in de ban te doen. Twee jaar geleden werd daar een begin mee gemaakt en nu is Grenoble zo goed als reclamevrij.

Het contract voor buitenreclame dat in 1976 werd gesloten wordt niet vernieuwd zodat billboards en andere reclame-uitingen in de publieke ruimte nu deels kunnen worden vervangen door berichten van en voor de gemeenschap. De rest maakt plaats voor bomen.

Het kost de stad van 160.000 inwoners zo’n 600.000 Euro per jaar, maar dat heeft Piolle er wel voor over. “We bevrijden onze publieke ruimte van reclame om ruimte te scheppen voor publieke expressie”, zegt hij.

Op haltes voor het openbaar vervoer zal nog wel reclame te zien zijn omdat het contract met advertentiebedrijf JCDecaux tot 2019 loopt, maar daarna is het ook daar afgelopen met verkooplawaai. Hoog tijd voor Nederlandse burgemeesters om hun licht eens op te steken in Zuidoost Frankrijk.

Foto: Olivier Duquesne

Plaats een reactie