Britse boete voor Russische tv

RTE / 360  |  9 augustus 2019 - 20:00 9 aug - 20:00

Het Kremlin dreigt met wraak tegen in Rusland gevestigde Britse media nadat Ofcom, de Britse mediawaakhond, een boete heeft opgelegd aan de door de Russische staat gefinancierde omroep RT, die in het Engels uitzendt in Europa en de VS en in het Arabisch in het Midden-Oosten.

Volgens Ofcom heeft RT de Britse onpartijdigheidswetten niet gevolgd in zeven nieuws- en actualiteitenprogramma’s die werden uitgezonden tussen 17 maart en 26 april 2018. Ofcom spreekt van ‘ernstige nalatigheid’ in de berichtgeving over de oorlog in Syrië en over de vergiftiging van de Russische ex-spion Sergej Skripal met het vloeibare zenuwgas novitsjok in het Britse Salisbury vorig jaar, en heeft een boete van £200.000 (€225.000) opgelegd.

‘Een daad van censuur’ en een ‘anti-Russische campagne’, vindt het Russische ministerie van Buitenlandse Zaken. ‘Opnieuw zijn we er getuige van hoe de autoriteiten de Russische media in Groot-Brittannië proberen te beperken.’

(RTE, Dublin)

» Abonneer u op onze Kort Nieuws-brief: wekelijks korte berichten uit de buitenlandse pers in uw inbox.

» Dit nieuwsbericht verscheen eerder in het Het Financieele Dagblad in de rubriek De Wereld Deze Week, samengesteld door 360. Bent u ook geïnteresseerd in internationaal nieuws voor uw site, tijdschrift, krant of organisatie? Neem dan contact op met ons Hoofd 360 Content: Maureen Meeng

Plaats een reactie

Foto door FeelSunny, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=17728132