• 360 Magazine
  • Cultuur
  • Agenda

Agenda

360 Magazine | Amsterdam | 11 januari 2018

Zien, horen, luisteren.

Hoogstaande kunst voor op je beeldscherm

Online-expo The Wrong
The Wrong is t/m 31 januari te zien via thewrong.org

Koud buiten en een bank binnen? Keuze snel gemaakt. Voor wie de komende tijd toch cultureel willen snuiven is er de digitale kunstbiënnale The Wrong. Hoogstaande kunst, gewoon te zien op je beeldscherm. Eens per twee jaar vindt de manifestatie plaats, en net als bij die andere belangrijke in Venetië is ook The Wrong opgedeeld in paviljoens. Het doel van de organisatie is een podium te bieden aan moderne digitale kunst, want zelfs in de kunstwereld wordt dat genre vaak nog met de nek aangekeken. ‘Pixels en online zijn, dat kan iedereen’, lijkt de gedachte. The Wrong laat het tegendeel zien aan de hand van werken waarbij gebruik is gemaakt van elk mogelijk middel. Van Twitterbots tot veredelde varianten van Word Art. Een mooie afspiegeling van de eindeloze mogelijkheden horend bij deze tijd.

Net als bij andere grote kunstmanifestaties is het aanbod overweldigend – alles achter elkaar aanklikken raden we dan ook af. Bezoek het mondjesmaat, dat kan tot eind januari, dan gaat alles weer offline. Heel on-internets. Tip van de redactie: www.offsiteproject.org van kunstenaar Aaron Scheer, een tentoonstelling in een computerscherm, waarin je wordt meegenomen door Scheers virtuele studio. En voor wie toch wel de deur uit wil: The Wrong heeft ook een offlinefestival, verspreid over ambassades, musea en galeries over de hele wereld. 


Vermakelijke realitycheck voor millennials

TV-serie Easy
Easy is te zien op Netflix

Netflix is on a roll. Weer een serie die de millennial-realiteit zo goed benadert dat je 
na elke aflevering juichend op de bank zit. Dit gaat over Easy, een Netflix Original die recent zijn tweede seizoen beleefde. In elke aflevering stap je een totaal nieuw verhaal binnen.

De personages spelen in sommige afleveringen een hoofdrol en in andere een bijrol. Zo breed als het leven is, zo breed zijn de onderwerpen. Van een feministisch lesbisch stel, van wie eentje burlesk wil dansen en wier partner daardoor tegen de grenzen van haar vrijgevochten denken aanloopt, tot twee broers met een bierbrouwerij, van wie de vriendinnen succesvoller zijn met hun bedrijfje in bierafval. De samenvattingen zijn hilarisch, een beetje tenenkrommend hip misschien zelfs ook. Maar voor wie dit leven kent, is deze serie bijzonder vermakelijk en een goede realitycheck. Als kijker worden we geconfronteerd met de grenzen van onze openheid, hoe gewend we eigenlijk zijn geraakt aan happy endings 
op tv en hoe we tóch een beetje moeten slikken bij heel expliciet niet heel strak naakt. 
De sterkste aflevering is de eerste, waarin een groep keurige buurtbewoners signaleert dat er postpakketjes verdwijnen. De escalatie die volgt laat zien hoe we steeds beter worden in het opblazen van ieniemini gebeurtenissen. En vooral: hoe we elkaar steeds vaker knettergek maken.

Podcast VPRO Dorst
Te luisteren via je podcast-app, 
zoek op VPRO Bob

Ook in ons eigen land worden parels van podcast gemaakt, zoals bij Dorst, het platform voor jong mediatalent van de VPRO.

Geen grootste verhandelingen over technologie of interviews met wereldsterren. Nee, de podcast Bob gaat over de Vlaamse Elisa, 84 jaar en dolverliefd. Niet op haar man die een tijd geleden overleed, maar op Bob, haar jeugdliefde. Elisa’s drie dochters hadden nog nooit van hem gehoord, maar sinds hun moeder in het bejaardentehuis zit, houdt ze maar niet over hem op. Bob voor, Bob na. Maar heeft hij wel echt bestaan? Elisa lijdt aan vasculaire dementie en lijkt zo nu en dan de waarheid ietwat te verdraaien.

Verhalen die ze vertelt blijken eigenlijk door haar man te zijn meegemaakt, of totaal niet waar te zijn. Maar toch zijn sommige van haar verhalen over Bob zo geloofwaardig dat de nieuwsgierigheid is gewekt. Vier podcasters gaan op onderzoek uit, om te ontrafelen waar de grens loopt tussen Elisa’s realiteit en haar fantasie. Hoe meer ze Elisa en haar dochters spreken, hoe mysterieuzer het verhaal wordt.

1. Museum De Pont; 2. Werk van Rasheed Araeen. – © Peter Cox; 3. Kim Kyung-Mook.
1. Museum De Pont; 2. Werk van Rasheed Araeen. – © Peter Cox; 3. Kim Kyung-Mook.

25 jaar De Pont
Het mooiste museum van Nederland, De Pont in Tilburg, bestaat 25 jaar en viert dat met een overzichtstentoonstelling samengesteld uit alle tentoonstellingen van de afgelopen kwarteeuw. Je valt van highlight in highlight, maar gelukkig is er ook veel ruimte voor de wat onbekendere namen.

Te zien t/m 18 februari

Rasheed Araeen
Bijzonder! De Brits-Pakistaanse kunstenaar Rasheed Araeen krijgt voor het eerst in zijn zestigjarige carrière een overzichtstentoonstelling. En wel in het Van Abbemuseum in Eindhoven. Araeens werk bestrijkt veel media, van fotocollages en schilderijen tot ruimtelijke objecten die eerder op designmeubelen lijken dan op sculpturen.

Te zien t/m 25 maart

Kim 
Kyung-mook

De Zuid-Koreaanse filmmaker Kim Kyung-mook geeft op 27 januari de 
21e vrijheidslezing in De Balie in Amsterdam. Kyung-mooks werk staat bekend als een mix van fictie en autobiografische elementen.

Auteur: Yuki Kho

Dit artikel werd samengesteld door Kôichi Ôl en Hideyuki Tanabe.
Recent verschenen
Een remedie tegen navelstaren?
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Onze nieuwsbrief wordt wekelijks verzonden.
inschrijven

360 heeft 1000 nieuwe leden nodig

Deze maand bieden wij daarom een deel van onze artikelen gratis aan. Zo kunt u vast kennismaken met ons aanbod. Leden blijven toegang houden tot onze maandelijkse digitale editie en het archief.