VS: Frans reclamebureau moet 350 miljoen dollar betalen voor rol in opioïdencrisis

© Artur Widak / NurPhoto / Shutterstock

The Wall Street Journal

| New York | Joep Harmsen | 02 februari 2024

Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

» EU stemt in met pakket van 50 miljard euro voor Oekraïne nu Orbán zwicht voor druk

» EU-leiders beloven meer concessies om boze boeren te sussen

Publicis is het eerste reclamebureau dat een boete moet betalen

De Franse reclamegigant Publicic moet 350 miljoen dollar betalen voor de vermeende rol van zijn reclamecampagnes in de opioïdencrisis, die tussen 1999 en 2022 meer dan 700.000 levens eiste in de Verenigde Staten. Publicis, dat de voordelen van de pijnstiller OxyContin van farmaceut Purdue Pharma promootte, ‘is het eerste reclamebureau dat verantwoordelijk wordt gehouden’ voor het overmatig voorschrijven van opioïden, aldus The Wall Street Journal.

Aanbiedingen 360 artikel
360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

Alle Amerikaanse staten en territoria zullen delen in de schadevergoeding, waarmee Publicis heeft ingestemd in een schikking. Californië ontvangt het grootste bedrag, zo’n 34 miljoen dollar. De schikkingsovereenkomst verbiedt Publicis om in de toekomst contracten of opdrachten te accepteren die verband houden met de marketing of verkoop van opioïden. De schikking is geen bekentenis van schuld, aldus het bedrijf in een verklaring.

De schadevergoeding maakt deel uit van een landelijke juridische campagne om bedrijven te straffen die een rol zouden hebben gespeeld bij het aanwakkeren van de Amerikaanse opioïdencrisis. De verschillende rechtszaken hebben tot nu toe geresulteerd in schikkingen van in totaal miljarden dollars van bedrijven als Johnson & Johnson, CVS en Walmart. De boetes gaan naar de bestrijding, behandeling en preventie van opioïdenverslaving.

Dit artikel van Joep Harmsen verscheen eerder in The Wall Street Journal.
Recent verschenen