• The Sunday Times
  • Politiek
  • 3. Kweek je eigen leren broek

3. Kweek je eigen leren broek

The Sunday Times | 01 december 2015

Een handtas van bacteriën, een zelfgekweekte broek of een 3D-geprinte jurk? Het kan straks allemaal, voorspellen modekenners en technologen.

– Warenhuizen 2.0

Merken zullen steeds spannendere manieren verzinnen om jou te verleiden de stad in te gaan. Volgens Jose Neves, ceo van de chique webshop FarFetch, zullen wij straks ons geld uitgeven bij honderden ‘modetempels’. Elk winkelcentrum en elk warenhuis is dan zo’n tempel. 
De steeds onstuimiger wordende weergoden hebben er geen invloed, en zo worden dit de plekken waar mensen hun toevlucht zoeken en elkaar ontmoeten. Winkelbedienden, bestaande uit mensen en robots, zullen zeer bedreven zijn, niet zozeer in de kunst 
van het verkopen, maar in het bezorgen van plezier. Data-analysen zullen er een dagtaak aan hebben om te bestuderen waar wij blij van worden. De chaos van de winkelbeleving zoals we die nu kennen, bestaat dan niet meer. Volgens Linda Hewson, creatief directeur van het Britse warenhuis Selfridges, verdwijnen de borden en posters waarop de waren worden aangeprezen, en krijgen de winkels ‘een veel groener, natuurlijk aanzien’, bijvoorbeeld met een groentetuin. Elke vrije vierkante centimeter stedelijke ruimte wordt dan namelijk benut voor de productie van voedsel en het opwekken van energie.

– De winkelstraat wordt smart

Het internet betekent niet het eind van het fysieke shoppen, maar de wedergeboorte ervan. Volgens Ross Bailey, oprichter van de onlinemarkplaats Appear Here, wordt de winkeletalage de nieuwe homepage. In de winkel bestel je iets (via een simpele swipe met je hand) en als je thuiskomt staat je aankoop al op je te wachten. Misschien raken we wel een beetje verwend doordat we alles wat we willen hebben ook meteen krijgen. Want zelfs al neem je wel 
de tijd om er thuis nog even over na te denken, heb je eenmaal besteld, dan wordt je Chanel-jas bijna even snel bezorgd als een e-mail, volgens Runar Reistrup, oprichter van de mobiele marktplaats-app Depop.

En dit willen we natuurlijk echt weten: wat is sexy in 2050?

De mode-industrie zal onherkenbaar veranderen door alle mogelijkheden om technologie, biologie en het menselijk lichaam met elkaar te laten samenwerken. Een voorbode van die trend was al dat Apple een tijdje geleden ceo Angela Ahrendts bij Burberry wegkaapte. Maar de wearable tech van de toekomst is geen smart watch, het zijn materialen zoals grafeen, waarmee dingen gedaan kunnen worden die vroeger onmogelijk werden geacht. Dankzij nanotechnologie kunnen fabrikanten in de simpelste kledingstukken allerlei functionaliteiten verwerken, en een netwerk van sensoren in en op het lichaam vormt volgens Nancy Tilbury een ‘digitale huid’. Nancy Tilbury is mede-oprichter van het Londense Studio XO, een mode-lab dat zich bezighoudt met het integreren van wetenschap, techniek en kleding. De digitale huid – of die nu bestaat uit injectables, wearables of ‘nearables’ (slimme voorwerpen die ‘gelezen’ kunnen worden als je er dichtbij komt) – kun je zien als een lichaamsbesturingssysteem dat ons zal verbinden met de bredere infrastructuur van het internet der dingen, een superverbonden wereld waarin alle voorwerpen op afstand kunnen interacteren. Dit kan zoiets simpels zijn als een hangertje waaraan je je spijkerbroek oplaadt, zodat die overdag je wearable technologie van stroom kan voorzien, of een slipje dat tegen de koelkast ‘praat’ als je ongesteld bent.

– Je T-shirt zet thee

Onderzoekers bekijken ook de mogelijkheden van 
in textielvezels opgenomen micro-doses medicijnen of geuren, die direct aan de huid kunnen worden afgegeven, en biometrische sensoren die signaleren wanneer je gespannen of rusteloos bent en je dan een dosis kalmerende geur geven. Alles is straks ontworpen om je leven makkelijker te maken: apps die je vertellen of je schoenveters loszitten en kleren die je waarschuwen voor een dreigende astma-aanval.

– De perfecte little black dress

Straks kunnen we op een 3D-printer onze eigen kleren printen en dat zal een enorme invloed hebben op het modebeeld. 3D-printen, soms de derde industriële revolutie genoemd, is inmiddels wel doorgedrongen. Maar in 2050 kunnen we onze kleding zelf updaten, aanpassen en verbeteren, al naar gelang de stijl waarin we ons op een bepaalde dag willen vertonen. De meeste mensen zullen dan in de buurt van een allround printshop wonen en zelf ook een 3D-printer thuis hebben. We zijn dan niet meer aangewezen op de plastics die nu in 3D-printers worden gebruikt, maar kunnen kiezen uit een hele reeks opwindende stoffen. In een rustige bui? Ga voor enkellang. Uitbundig? Omhoog met die zoom.

– Kweek je eigen leren broek

Het zou best kunnen dat je in 2050 ook je eigen ‘bio-fabricateur’ bezit, een apparaat dat stoffen kweekt uit microbiologische culturen, zegt textielontwerper en materialenwetenschapper Suzanne Lee. Zij is creatief directeur van Modern Meadow, een bedrijf dat zich richt op het kweken van dierlijke producten zoals leer en vlees in een petrischaaltje. Stel je voor: een jurk die gemaakt is met behulp van bacteriën; 
of paddenstoelen waarvan een stof is gemaakt die aanvoelt als zijde en die informatie over de gemoedstoestand van de drager kan ‘lezen’ en overdragen. Het zal veganisten genoegen doen om te weten dat een leren broek binnenkort gemaakt zal zijn van dierlijk eiwit dat in een laboratorium is gekweekt en nooit in de buurt van een koe is geweest.


– Selfies zullen ‘eerlijk’ zijn

Hoe de toekomst van de selfie eruitziet, weten we nog niet. Volgens Ann Rogan, directeur mondiale ontwikkeling aan de Singularity University in San Jose, Californië, kan hij zich, als het nieuwtje er eenmaal af is, ontwikkelen tot een manier om gevoel over te brengen in plaats van egotripperij. Selfies worden dan ‘eerlijk’ dankzij lichaamssensoren op of in de huid, die wisselende emoties oppikken en doorgeven. Dat zou in 2050 weer gebruikt kunnen worden om op een bepaald moment een emotioneel profiel van een dorp of een stad op te bouwen, een exacte, realtime-opname van de gezondheid en het welbevinden van een gemeenschap.

– Sokken recyclen zichzelf

De dagen dat we iets kochten en het dan na een paar keer dragen weggooiden, lijken straks een treurig bliepje in de geschiedenis. Oorspronkelijke hulpbronnen zijn dan zo schaars dat er steeds meer brainpower naar het opkomende terrein van de hightech-recycling gaat. Volgens hoogleraar Rebecca Earley van de Chelsea School of Arts komen babykleertjes in 2050 al jaren uit de babytheek en bestaat er dan een wereldwijd systeem om kleding te lenen. Eind jaren twintig van deze eeuw bereiken we het tijdperk van het ultieme maatwerk: kleren die zo ideaal, aanpasbaar en recyclebaar zijn dat ze nooit worden weggegooid. Wearable tech kan geüpdatet worden. Ook de ‘snelle mode’ zal wel blijven – daar zijn 
we nu eenmaal dol op – maar die is dan gemaakt van papier, zodat je iets in de groenbak kunt 
gooien als je er genoeg van hebt.


– Seks wordt zelfs nog sexyer

En dit willen we natuurlijk echt weten: wat is sexy in 2050? Als het aanpassen van het lichaam zo’n enorme vlucht neemt – iemand een genotverhogend elektrodynamisch aanraaksensortje in de huid? – zijn de mogelijkheden op het gebied van seks ook, eh, enorm. ‘Toevoegingen aan het lichaam zijn dan zo normaal, dat we heel anders tegen schoonheid aankijken,’ zegt sieradenontwerper en seksueel antropoloog Betony Vernon. Naarmate vrouwen economisch machtiger worden, zullen genderverschillen vervagen. Misschien zijn we straks verdeeld in twee typen: degenen die de tech-look omarmen en degenen die voor natuurlijk gaan.

Vertaler: Annemie de Vries

The Sunday Times

Verenigd Koninkrijk | 1.300.000
Zondagse kwaliteitskrant, in 1864 opgericht en in 1981 opgekocht door mediamagnaat Rupert Murdoch, die o.a. ook The Times bezit. Staat bekend om zijn goede research, vele bijlagen en bijdragen van populaire auteurs.

Dit artikel van verscheen eerder in The Sunday Times.
Recent verschenen
Een remedie tegen navelstaren?
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Onze nieuwsbrief wordt wekelijks verzonden.
inschrijven

360 heeft 1000 nieuwe leden nodig

Deze maand bieden wij daarom een deel van onze artikelen gratis aan. Zo kunt u vast kennismaken met ons aanbod. Leden blijven toegang houden tot onze maandelijkse digitale editie en het archief.