Hoe TikTok de muziekindustrie verandert

© Yan Berthemy / Unsplash

Frankfurter Allgemeine Zeitung

| Frankfurt | Benjamin Fischer | 01 november 2022

Catchy fragmenten van zestig seconden moeten muzikanten een miljoenenpubliek opleveren. ‘Eerst een hype op TikTok, dan zo veel mogelijk downloads op de streamingdiensten en de bijbehorende royalty’s, dat is de basisformule in een notendop.’

https://soundcloud.com/blendle/360-magazine-op-de-maat-van-tiktok?utm_source=soundcloud&utm_campaign=wtshare&utm_medium=widget&utm_content=https%253A%252F%252Fsoundcloud.com%252Fblendle%252F360-magazine-op-de-maat-van-tiktok

Ole Obermann mag tevreden zijn met zijn staat van dienst als Global Head of Music van TikTok. ‘Mijn opdracht is om wereldwijd licentieovereenkomsten te sluiten met alle rechthebbenden,’ zei hij eind september 2020 tegen Frankfurter Allgemeine Zeitung. Een paar weken later werd een nieuwe overeenkomst met Sony Music aangekondigd. Aan het eind van datzelfde jaar volgde er een met Warner Music en in februari 2021 met de nummer 1 in de muziekindustrie, Universal Music.

Verder lezen?
Kwaliteitsjournalistiek kost geld. Maar je wilt 360 misschien liever eerst proberen. Daarom kun je gastlid worden. Je krijgt dan direct 3 artikelen, onze gratis nieuwsbrief en maandelijks een artikel naar keuze.
Ja, ik word gastlid