• Quartz Africa
  • Economie
  • Afrikaan moet aan reep, truffel en bonbon

Afrikaan moet aan reep, truffel en bonbon

Quartz Africa | Akinyi Ochieng | 22 juni 2017

Ivoorkust en Ghana produceren 60 procent van het mondiale aanbod aan cacao. Maar hun inwoners consumeren maar 4 procent van alle chocola. Daar moet verandering in komen, vinden de landen.

Mamey Kamara was meteen verkocht toen ze de opening van de Ivoriaanse chocolaterie Instant Chocolate bijwoonde. Zoetekauw en patriot Kamara, opgegroeid in Abidjan met Europese chocolademerken als Côte d’Or en Milka, viel als een blok voor de lokaal geproduceerde delicatessen. ‘Het geeft me een trots gevoel om chocola van eigen bodem te eten. Ik vind het belangrijk om lokale ondernemers te steunen,’ zegt Kamara, communicatiemanager van een kleine ngo in Abidjan.

Afrika consumeert nog geen 4 procent van alle chocola die wereldwijd wordt verkocht, maar daar kan verandering in komen door de opkomende middenklasse, voor wie chocola een betaalbaar en eenvoudig te verkrijgen luxeartikel vormt. Zowel in Ivoorkust als in Ghana storten kleine ambachtelijke chocoladefabrikanten zich op deze groeiende markt met 100 procent Ivoriaanse en Ghanese chocola.

Het in 2015 gelanceerde Instant Chocolate maakte meteen al het eerste jaar een ongekende groei door. Het chocoladebedrijf, opgericht door twee oud-bankiers en een voormalig marketingmanager, zag haar verkoop stijgen van 3,5 ton chocola in het eerste jaar naar een gemiddelde van 50 ton per maand in het daaropvolgende jaar. De lokaal geproduceerde chocola, variërend van repen tot bonbons, is niet alleen voor de losse verkoop bestemd; het kleine bedrijf levert ook aan zakelijke klanten als Air France en Citibank.

In buurland Ghana verliest staatsbedrijf Coca Processing Company en haar paradepaardje Golden Tree-chocola in rap tempo terrein aan nieuwe merken, waaronder ’57 Chocolate, dat zich als Ghanees luxeartikel afficheert. Volgens medeoprichter Priscilla Addison past het merk binnen de mondiale trend van kleinschalige productie van onder andere ambachtelijk bier, schepijs en, natuurlijk, chocola. ‘We proberen te morrelen aan de status quo van luxechocola als zijnde een louter Europees product.’

Ivoriaanse cacaobonen. © Thierry Gouegnon / Reuters
Ivoriaanse cacaobonen. © Thierry Gouegnon / Reuters

Om het begrotingstekort van hun wankele economieën terug te dringen, hebben Ivoorkust en Ghana alles in het werk gesteld om lokale cacaoverwerkingsbedrijven en chocoladeproducenten te ondersteunen. Een reeks gunstige maatregelen en initiatieven moet lokale ondernemers helpen op te schuiven in de waardeketen. Maar het is een moeilijke tijd om de productie te diversifiëren. Waar cacao in 2015 nog een van de best presterende grondstoffen was, bungelde het gewas de afgelopen twee jaar onder aan de ranglijst. Na zes topjaren zijn de prijzen meer dan 30 procent gekelderd door een overschot in de belangrijkste cacao exporterende landen.

Voor Ivoorkust en Ghana, de grootste cacaoproducenten, is dit een zware economische klap. Ivoorkust heeft de cacaoprijs die boeren ontvangen onlangs met 36 procent verlaagd, en Ghana overweegt eenzelfde stap. Beide landen, die zwaar leunen op de cacao-export, proberen de klappen op te vangen door de cacaoverwerking op eigen bodem op te schroeven om op die manier optimaal van hun bonen te profiteren. Wat de regeringen betreft groeit hun chocola uit tot net zo’n iconisch product als hun cacao.

In Ivoorkust en Ghana produceren meer dan 2 miljoen kleine boeren ongeveer 60 procent van het mondiale aanbod. Maar hoewel ze de miljardenindustrie spekken met de export van bijna 3 miljoen ton cacao, verdienen de boeren zelf gemiddeld 67 dollarcent per dag – slechts 6,6 procent van de uiteindelijke verkoopprijs. Ondanks de stijgende vraag naar chocola, maken steeds meer boeren de overstap naar het lucratievere rubber. Om de hoeksteen van hun economieën niet te laten afbrokkelen, hebben de regeringen van beide landen maatregelen genomen om lokale cacaoverwerking en chocoladeproductie te bevorderen. Hiermee wordt ook ingespeeld op de groeiende vraag op de West-Afrikaanse markt.

‘Door gebruik te maken van lokale producten steun je de eigen economie en de mensen om je heen. Het is onze plicht om ons land vooruit te helpen en ervoor te zorgen dat het zelfvoorzienend wordt’

In 2020, is het streven van Ivoorkust, moet ten minste de helft van de cacao lokaal worden verwerkt – op dit moment is dat een derde. Met nieuwe belastingvoordelen voor cacaoverwerkende bedrijven en chocoladefabrikanten wordt dat doel mogelijk binnenkort al gehaald.

In 2015 opende Olam International, de op twee na grootste cacaoverwerker ter wereld, een fabriek ter waarde van 75 miljoen dollar in San-Pédro, de tweede grootste havenstad van Ivoorkust. Dankzij de fabriek, met een productiecapaciteit van 75.000 ton, is Ivoorkust in één klap tot ’s werelds grootste cacaoverwerker gekatapulteerd. In hetzelfde jaar opende de Franse chocoladeproducent Cémoi in Ivoorkust de eerste grote chocoladefabriek, goed voor meer dan 10.000 ton per jaar.

Buurland Ghana overweegt de cacaosector volledig te liberaliseren om de productie en diversificatie van cacao-exporteurs en de lokale chocolade-industrie verder te stimuleren.

Lokale chocoladefabrikanten als Midunu Chococolates, het geesteskind van Ghanese chef-kok Selassie Atadika, hopen met hun producten ‘een verfijnde blik op chocola te cultiveren’. Met dozen truffels die voor 40 cedi [8 euro] over de toonbank gaan, richt Miduni zich voornamelijk op de Ghanese middenklasse (waaronder veel repatrianten), expats en toeristen. Atadika is erop gebrand haar chocola typisch Afrikaanse smaken te geven als bijvoorbeeld rooibos of berbere, een Ethiopisch kruidenmengsel. ‘Door gebruik te maken van lokale producten steun je de eigen economie en de mensen om je heen. Het is onze plicht om ons land vooruit te helpen en ervoor te zorgen dat het zelfvoorzienend wordt.’

Auteur: Akinyi Ochieng
Vertaler: Astrid Staartjes

Quartz
Verenigde Staten, qz.com

Deze ‘web-app’ werd in 2012 opgericht door onlinefanaten die met dit nieuwsportal in willen spelen op de nieuwe wereld, ontstaan na de wereldwijde financiële crisis. De redactie hecht aan eigentijdse criteria als transparantie en vernieuwing en wil de ‘voordelen van een vrij toegankelijk web combineren met de elegantie van een applicatie’. Gericht op economie en technologie.

Dit artikel van Akinyi Ochieng verscheen eerder in Quartz Africa.
Recent verschenen
Een remedie tegen navelstaren?
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Onze nieuwsbrief wordt wekelijks verzonden.
inschrijven

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

En ontvang wekelijks het beste uit de internationale pers in uw mailbox.