• 360 Magazine
  • Reader
  • Agenda

Agenda

360 Magazine | Amsterdam | 06 februari 2020

Horen, zien, bezoeken.

© Edgar Cleijne & Ellen Gallagher, Osedax, 2010
© Edgar Cleijne & Ellen Gallagher, Osedax, 2010

EXPOSITIE | Veelzijdige onderwaterwereld

Other.Worldly

15 februari 2020 t/m 3 januari 2021, Fries Museum, Leeuwarden, friesmuseum.nl

De zee was honderden jaren onbekend terrein; over wat zich onder de waterspiegel afspeelde, deden de wildste verhalen de ronde. Nu we langzamerhand iets meer te weten komen over de wereld onder water, blijkt hoe veelzijdig die is. De diepte van de zee is onmetelijk en herbergt paradijzen vol vissen, wieren, planten en koralen, maar tegelijkertijd is het een graf voor velen en tegenwoordig een vergaarbak van plastic. Over al deze dingen gaat Other.Worldly in het Fries Museum, een tentoonstelling met kunstenaars uit binnen- en buitenland, die de onderwaterwereld in al haar hoedanigheden tonen: de schoonheid, het afschrikwekkende, het genegeerde en het fantastische. Vertrekpunt vormt de installatie Osedax (2010) van Ellen Gallagher en Edgar Cleijne, over de osedax, een geslacht van borstelwormen, minuscule beestjes die nog niet zo lang geleden zijn ontdekt.

Op de bodem van de zee knagen ze zich een weg door walviskadavers, het spoor van tunneltjes dat ze achterlaten doet denken aan schrijfsels in een taal die niemand kan lezen. De tentoonstelling is een soort Wunderkammer met allerlei soorten kunst: er zijn oude keramische tegeltjes te zien en filmpjes van de hartslag van een  pasgeboren zeepaardje en het kleurverschieten van een reuzeninktvis, al in de jaren dertig vastgelegd door de Franse onderwaterfilmer Jean Painlevé. Maar de zee is ook een deken die alles toedekt. Denk aan de miljoenen Afrikaanse slaven die de dood vonden op de zeebodem, net als tegenwoordig ontelbare bootvluchtelingen. Het komt allemaal aan bod in Other.Worldy, een niet-alledaagse tentoonstelling waarin ook gezwommen wordt met tijgers en krokodillen.  

EXPOSITIE | Bravura, meraviglia en stupore

Caravaggio-Bernini

14 februari t/m 7 juni, Rijksmuseum, Amsterdam, rijksmuseum.nl

Het Rijksmuseum presenteert na Rembrandt-Velázquez nu Caravaggio-Bernini, over het ontstaan van de Europese barok in Rome met in de hoofdrol schilder Caravaggio (1571-1610) en beeldhouwer Bernini (1598-1680). Zij voerden een nieuwe generatie kunstenaars aan die in de eerste decennia van de zeventiende eeuw de ingedutte stad Rome wakker schudden. Ze introduceerden een nieuwe kunsttaal, waarbij niet langer elegantie de norm was, maar het oproepen van emoties: de barok. Theatrale kunst met drama, dynamiek en bravura, waarbij schilderkunst, beeldhouwkunst en architectuur innig samenwerkten. Een revolutie in de westerse kunst, die in heel Europa zijn sporen naliet. Spektakel van de hoogste plank dus, vol meraviglia en stupore, oftewel verwondering en verbazing: de belangrijkste emoties die de kunstenaars van de vroege barok wilden oproepen. Net als bij Rembrandt-Velázquez zullen er ook nu naast werken van Caravaggio en Bernini een hoop tijdgenoten te zien zijn.

© Manders Mark, Composition with Yellow Vertical, 2017
© Manders Mark, Composition with Yellow Vertical, 2017

EXPOSITIE | Zelfportret

The Absence of Mark Manders

4 feb t/m 24 mei, Bonnefantenmuseum, Maastricht

Vorig jaar lag er opeens een hoofd van bijna vier meter hoog op de hoek van Central Park in New York, schuin op zijn kant. Met Tilted Head trad de Nederlandse kunstenaar Mark Manders (1968) in de voetsporen van grote namen als Louise Bourgeois en Olafur Eliasson, die eerder op verzoek van het Public Art Fund een kunstwerk in New York mochten plaatsen. In eigen land is Manders gek genoeg minder bekend, al vertegenwoordigde hij Nederland in 2013 op de Biënnale van Venetië en staat er sinds 2017 een door hem ontworpen fontein op het Rokin in Amsterdam. Het Bonnefantenmuseum biedt nu een geweldige kans om grondig kennis te maken met deze kunstenaar, die aanvankelijk schrijver wilde worden, totdat hij besefte dat wat hij wil vertellen zich beter laat beschrijven door voorwerpen en objecten. Sinds 1986 werkt hij aan wat hij het Zelfportret als gebouw noemt, een eigen universum bestaande uit beelden van klei, hout en metaal, publicaties en tekeningen, waar dingen op poëtische wijze verbindingen met elkaar aangaan.

ZEPPELINS

De onlangs overleden Belgische kunstenaar Panamarenko was zeer geliefd om zijn fantasievolle mechanische schepsels. Zijn tekeningen en collages, nu te zien in het S.M.A.K., geven een dieper inzicht in zijn inventieve kunstwerken.

8 februari t/m 3 mei, S.M.A.K., Gent

JUBELJAAR

De derde editie van het Februari Festival in Den Haag draait, hoe kan het ook anders in dit Beethoven-jubeljaar, om Ludwig van Beethoven. In de Nieuwe Kerk brengen ruim veertig internationale musici een hommage aan de meester van de sterke gevoelens.

12 t/m 16 februari, Nieuwe Kerk, Den Haag

POPSONGS

Met Norman Fucking Rockwell maakte Lana Del Rey het beste album van afgelopen jaar (al ging de Grammy naar Billie Eilish), een plaat vol elegante popsongs over de ellende die het leven kan zijn. Na zeven jaar geeft ze eindelijk weer een concert in Nederland.

21 februari, Ziggo Dome, Amsterdam

Samengesteld door Arjan Reinders

Dit artikel werd samengesteld door .
Recent verschenen
Een remedie tegen navelstaren?
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Onze nieuwsbrief wordt wekelijks verzonden.
inschrijven

360 heeft 1000 nieuwe leden nodig

Deze maand bieden wij daarom een deel van onze artikelen gratis aan. Zo kunt u vast kennismaken met ons aanbod. Leden blijven toegang houden tot onze maandelijkse digitale editie en het archief.