Alles komt aan bod bij Max Beckmann

360 Magazine | Amsterdam | 7 februari 2024

De Duitse schilder Max Beckmann (1884-1950) experimenteerde met allerlei technieken om te spelen met de ruimte in zijn kunstwerken, wat het moeilijk maakt om hem in een hokje te plaatsen. Zijn werk is nu te zien in het Kunstmuseum in Den Haag.

Met scherpe hoeken, afwijkende perspectieven en beklemmende kaders experimenteerde de Duitse schilder Max Beckmann (1884-1950) met allerlei technieken om de ruimte naar zijn hand te zetten. In de tentoonstelling Universum Max Beckmann is te zien dat het oeuvre van de schilder niet in één stroming onder te brengen valt. Alles komt aan bod in zijn soms vermakelijke en vaak geladen schilderijen.

In de tentoonstelling is te zien dat het oeuvre van de schilder niet in één stroming onder te brengen valt

Hij ontwikkelde zijn bijzondere beeldtaal door zich te laten inspireren door literatuur, religie, mythologie en eigen observaties. Beckmann verwerkte ook de moderne tijd in allerlei vormen in zijn werk, zoals de magische wereld van theater, circus en cinema. Vanwege een tentoonstellingsverbod in Duitsland werkte Beckmann overigens van 1937 tot 1947 in een atelier aan het Amsterdamse Rokin.

Kunstmuseum Den Haag, t/m 20 mei

veel gelezen
Geen tijd om 943 kranten wereldwijd bij te houden?
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Onze nieuwsbrief wordt wekelijks verstuurd.
inschrijven