Een ontmoeting van kunstenaar Anaïs López met een schildpad aan de Japanse Kamo-rivier vormde de kiem voor de ontroerende tentoonstelling De Schildpad en de Monnik.
De tentoonstelling De Schildpad en de Monnik is ontstaan vanwege een dubbele ontmoeting met een schildpad die Anaïs López zag bij de rivier de Kamo in Japan. De hoogzwangere López, die net haar zus had verloren, was naar Japan gereisd op zoek naar troost en bezinning. Een paar dagen later zag de schildpad opnieuw, op de laatste avond van het Obon-festival, als de Japanners de geesten van hun voorouders eren. Er werd gezegd dat de schildpad de kami van rivier de Kamo geweest moest zijn, een geest die zich zelden liet zien; hij zou zich openbaren aan degenen die zich ophouden tussen de wereld van het leven en de dood.
Het geheel is een sprookjesachtige vertelling over rouw, natuur en verbeelding
De Schildpad en de Monnik is een multimediaal project, waarin López fotografie, film ook bijzondere druktechnieken heeft gebruikt, bijvoorbeeld de gyotaku-methode waarbij een afdruk wordt gemaakt van een vis die met inkt is ingesmeerd. Het geheel is een sprookjesachtige vertelling over rouw, natuur en verbeelding.
López boekte eerder succes met De Migrant (2018), eveneens een multimediale vertelling, die werd genomineerd voor een Gouden Kalf en verschillende prestigieuze prijzen won, waaronder de Dutch Directors Guild Award voor beste digital storytelling en de Zilveren Camera Award voor beste storytelling.
Japanmuseum Sieboldhuis, Leiden tot 7/12