• 360 Magazine
  • Aanbevolen
  • Hoe een menigte het Capitool bestormde & Meer

Hoe een menigte het Capitool bestormde & Meer

Still uit de documentaire ‘Day of Rage’
360 Magazine | Amsterdam | 3 juli 2021

The New York Times deed zes maanden onderzoek naar de bestorming van het Capitool en komt nu met een verbluffende documentaire. Verder: Van straatmuzikant tot YouTube-ster, het overkwam deze Indiase soefimuzikant & Meer aanraders van de 360-redactie.

Omdat 360 niet alles kan vertalen wat de redactie leest, ziet en hoort, tippen wij voor u enkele interessante artikelen, podcasts, documentaires en fotoreportages die wij deze week tijdens het speuren naar mooie journalistiek zijn tegengekomen.

Hoe een menigte het Capitool bestormde

The New York Times leverde deze week een indrukwekkend staaltje reconstructiejournalistiek af, zag redacteur IJsbrand van Veelen: ‘Day of Rage: An In-Depth Look at How a Mob Stormed the Capitol’. 

Een ijzingwekkende reconstructie ontstaan die zich laat een bekijken als een fly on the wall-documentaire

‘Na een zes maanden durend onderzoek heeft de Times duizenden video‘s en politieberichten gesynchroniseerd en in kaart gebracht van de rellen in en rond het Capitool op 6 januari, waardoor het meest complete beeld tot nu toe is ontstaan van wat er is gebeurd – en waarom’, schrijft de krant.

Het resultaat is een verbluffende film van 40 minuten, die van A tot Z neerzet hoe en waarom aanhangers van Trump die dag het Capitool in Washington bestormden. De tien journalisten die aan het project werkten, waaronder de Nederlander Christian Triebert die eerder zijn sporen verdiende bij Bellingcat, hebben nauwgezet al het beschikbare beeldmateriaal, uiteenlopend van opnames van deelnemers tot aan nieuwsbulletins van grote networks, aan elkaar gekoppeld. Daardoor is een ijzingwekkende reconstructie ontstaan die zich laat een bekijken als een fly on the wall-documentaire van een topregisseur.


Dansende robots

Het Zuid-Koreaanse Hyundai heeft voor 80 procent het roboticabedrijf Boston Dynamics, vooral bekend van de robothond Spot, overgenomen. Boston Dynamics, in de jaren negentig begonnen als een spin-off van de Amerikaanse universiteit MIT (Massachusetts Institute of Technology), is voor een slordige 1,1 miljard van de hand gedaan door het Japanse bedrijf Softbank. En nee, dan dat doe je niet krenterig en verzin je wat spectaculairs om deze megadeal te vieren, schrijft editor at large Katrien Gottlieb

Voilà: 


Behalve dat het onvoorstelbaar is om te moeten toegeven dat de Spots met BTS’s ‘IONIQ: I’m On It’ (940,367 views en 2.62 miljoen abonnee’s op YouTube) beter dansen dan Tina Turner en Beyonce samen, is het ook opmerkelijk te noemen dat deze technologie, oorspronkelijk bedoeld voor militaire robots, aan het buitenland is verkocht. Een woordvoerder van het bedrijf benadrukte echter dat Zuid-Korea een grote Aziatische bondgenoot is van de Verenigde Staten. Voor slechts 74.500 dollar per stuk haalt u een atletische danspartner in huis die over ‘obstakelvermijdende algoritmes’ bezit, sowieso handig, en voor allerlei doeleinden kan worden ingezet.


Van straatmuzikant tot YouTube-ster

Sinds de film Slumdog Millionaire is het een modern Indiaas sprookje geworden: in één een klap rijk of beroemd worden (het liefst beide). Dat overkwam ook straatmuzikant Noor Mohammad Shah, een zanger en rabab-speler [een soort luit] die traditionele soefimuziek vertolkt in de straten van het door conflict verscheurde Kasjmir (India).

The Guardian sprak met de 55-jarige muzikant, die in Kasjmir ontdekt werd nadat een groep jonge mannen hem al spelend filmden en het op YouTube zetten. ‘Sinds het ding met dat mobieltje gebeurd is, is mijn leven veranderd‘, aldus Shah. Een tip van redacteur Joep Harmsen.

Daar bleef het niet bij. Muhammad Muneem, medeoprichter van een van de populairste bands van Kasjmir, Alif, was onder de indruk van de muzikale kwaliteiten van Shah en besloot een duet met hem op te nemen, ‘Ride Home’, dat meer dan 3,5 miljoen hits op YouTube heeft. ‘Het zou de loop van Shahs leven veranderen’, schrijft The Guardian. ‘Hij werd (…) uitgenodigd om op te treden in heel India, in steden als Delhi, Mumbai en Jaipur.’

‘De bekendheid van Shah in heel India is buitengewoon, niet alleen vanwege zijn achtergrond maar ook vanwege de muziek die hij ten gehore bracht’, aldus de Britse krant.

Soefimuziek raakte in Kasjmir ‘geleidelijk in de vergetelheid, toen een gewelddadige separatistische opstand de regio vanaf de jaren negentig in zijn greep hield en een strengere vorm van islam de overhand kreeg, waardoor een groot deel van het nachtleven en de bijeenkomsten waar de liederen traditioneel werden uitgevoerd, ophielden te bestaan’.

Maar nu beleeft het genre weer een revival, dankzij muzikanten als Muneem en Shah. En terecht, want de muziek is oorstrelend en raakt je recht in het hart.


Moderne troubadours in het Oosterpark

Ga dit weekend vooral naar Roots-festival, dat tot en met 4 juli op verschillende plekken in de stad te zien is, met als climax op zondag de verschillende podia in het Oosterpark. Behalve het circus dat daar een paar keer optreedt en zeer de moeite waard is, en natuurlijk de smakelijke eettents en cocktails, is bijvoorbeeld de band San Salvador een aanrader, aldus hoofdredacteur Laura Weeda: zes jonge muzikanten uit de Zuid-Franse Corrèze die poëzie combineren met hypnotische, meerstemmige harmonieën, onder begeleiding van aanstekelijke percussie.

De band laat zich inspireren door de eeuwenoude troubadourtraditie uit de regio, en voert de danser mee langs een variatie aan genres: van trance, ‘choral punk’, wereldvocalen, math rock en meer. Volgens het programmaboekje krijgen ze elk publiek aan het dansen.

Oosterpark Worldstage, Amsterdam, zondag 4 juli, 17:15

veel gelezen
Geen tijd om 943 kranten wereldwijd bij te houden?
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Onze nieuwsbrief wordt wekelijks verstuurd.
inschrijven

360 is jarig en trakteert!


Schrijf je in voor de nieuwsbrief en krijg 3 maanden gratis toegang tot 360 online.


Nee, bedankt