Is de schermcultuur op haar retour?

© Emily Wade / Unsplash
360 Magazine | Amsterdam | 7 november 2025

Volgens een recent onderzoek van het Pew Research Center proberen twee op de drie Amerikaanse jongeren hun schermtijd actief te verminderen. In andere landen zijn vergelijkbare trends zichtbaar. Zullen jongeren nu meer gaan lezen? De weekendtips van 360.

» Langzaamaan lijkt er op sociale media meer bewustwording te ontstaan over de dramatische noodsituatie in Soedan nadat er informatie naar buiten kwam over de slachtpartij die de Rapid Support Forces in de stad El-Fasher aanrichtten. De Soedanees-Australische schrijver Yassmin Abdel-Magied schrijft op Substack hoe media verslag horen te doen van het conflict in Soedan.

‘Behandel Soedan alsof het één homogene plek is. Soedan bestaat uit achttien staten, 50 miljoen mensen en meer dan zeventig inheemse talen. Negeer dit. Beschrijf wat er gebeurt als een “burgeroorlog”. Het publiek zal zich het meest op zijn gemak voelen wanneer de Soedanezen elkaar als onnadenkende wilden afslachten, in plaats van om alledaagse redenen zoals territoriale verwerving, het verwerven van hulpbronnen en politieke macht.’ Lees hier haar hele artikel.

» Zwitserland heeft meer schuilkelders per inwoner dan welk land ook; genoeg voor alle 9 miljoen mensen. Sinds 1963 moet elk nieuw gebouw een bunker bevatten of meebetalen aan een publieke bunker. Er zijn nu 370.000 bunkers die bescherming bieden tegen straling en chemische wapens voor enkele uren tot twee weken.

Waar bunkers eerst als onnodig werden gezien, gelden ze nu als een voorrecht. Critici vragen zich af of overleven in een nucleaire oorlog überhaupt mogelijk is en of bunkers oorlog niet juist vergemakkelijken door het idee dat het overleefbaar is. Het journalistieke magazine The Dial wijdde er deze reportage aan.

» Volgens een recent onderzoek van het Pew Research Center proberen twee op de drie Amerikaanse jongeren actief de tijd die ze achter het scherm doorbrengen te verminderen. In Noorwegen zegt 80 procent van de bevolking onder de dertig te veel internet te gebruiken. Ook in Zweden zegt volgens de Internet Foundation de meerderheid van de jongeren ‘tijd te verspillen’ op sociale media. Onderzoek in Australië en Frankrijk laat dezelfde dynamiek zien: vooral de jongere generaties zijn wanhopig op zoek naar alternatieven voor hun telefoons.

In Parijs zijn verschillende oude kiosken overgenomen door een nieuwe Spaanse keten, News & Coffee, die een zorgvuldig samengesteld assortiment van kwaliteitsmagazines, kunsttijdschriften en verfijnde koffiesoorten verkoopt. De krantenmarkt is aan het verdwijnen, maar wordt niet alleen vervangen door internet. Ook een nieuw premiumsegment van elegante en interessante tijdschriften is in opmars. Is de beeldcultuur op haar retour en is de leescultuur bezig aan een comeback? Je leest er meer over in dit artikel van Dagens Nyheter.

veel gelezen
Geen tijd om 943 kranten wereldwijd bij te houden?
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Onze nieuwsbrief wordt wekelijks verstuurd.
inschrijven