Wat The Brotherhood verenigt

360 Magazine | Amsterdam | 2 juni 2025

De Braziliaanse theatermaker Carolina Bianchi onderzoekt in het meeslepende theaterstuk The Brotherhood de gewelddadige codes van mannelijke ‘broederschap’ en wat een samenleving tot vrouwenhaat drijft.

In The Brotherhood, het tweede deel van de trilogie Cadela Forca (‘Bitch Force’), onderzoekt de Braziliaanse theatermaker Carolina Bianchi samen met haar gezelschap Cara de Cavalo hoe machtssystemen seksueel geweld mogelijk maken en bijkans normaliseren door het onderdeel te maken van de dagelijkse werkelijkheid. De voorstelling probeert de oorsprong van mannelijke ‘broederschap’ en de gewelddadige codes die daaraan verbonden zijn bloot te leggen en aan te tonen wat een samenleving tot misogynie drijft. 

Bianchi verweeft vier uur lang persoonlijke trauma’s met radicale poëzie en confronterende beelden

Volgens Bianchi delen mannen de in hun jeugd aangeleerde afkeer van zachtheid en de eigen emotionele behoeften met elkaar, zeker wanneer ze wit, hetero en cisgender zijn. Vrouwenhaat biedt hun een vorm van saamhorigheid die ze ergens anders blijkbaar niet kunnen vinden. Of is het groepsdynamiek om de eigen rol te waarborgen bij het in stand houden van patriarchale structuren? Bianchi verweeft vier uur lang persoonlijke trauma’s met radicale poëzie en confronterende beelden. Deze zomer ontvangt Bianchi tijdens de Biënnale in Venetië de Zilveren Leeuw voor Dans.  

The Brotherhood, Carolina Bianchi, ITA, Amsterdam, 18-20/6

veel gelezen
Geen tijd om 943 kranten wereldwijd bij te houden?
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Onze nieuwsbrief wordt wekelijks verstuurd.
inschrijven