Amerikaanse boekhandelsketen verkoopt meer boeken aan jongeren

© Becca Tapert / Unsplash

360 Magazine

| Amsterdam | 01 april 2022

Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

» Zelensky spreekt het Belgische parlement streng toe

» Canada trekt 6,5 miljard euro uit voor het klimaat

Jeugd koopt meer boeken door BookTok

Ondanks een tegenvallende decembermaand door omikron, was 2021 ‘weer een jaar van solide groei’ voor de Amerikaanse boekhandelsketen Barnes & Noble, aldus CEO James Daunt in Publishers Weekly. Daunt nam de zieltogende keten in september 2019 over met financiële steun van Elliott Advisors. De omzet lag in de eerste acht maanden van 2021 5 procent tot 6 procent boven het niveau van 2019, aldus Daunt, en ook november was erg sterk, totdat de coronacijfers weer opliepen.

Volgens Daunt wordt de algehele omzetstijging in zijn branche aangewakkerd door de impact van TikTok-onderdeel BookTok, waarmee lezers boeken en literatuur aanprijzen. Het onderdeel is vooral gericht op jeugdliteratuur, fantasy en romantische literatuur. Het succes van BookTok om jonge mensen voor boeken te interesseren, past in een trend die Daunt zegt al langer waar te nemen: tieners en jongvolwassenen zijn het belangrijkst voor de boekverkoop. ‘Ik verdien geen geld aan ouderen, ik verdien geld aan jonge mensen’, aldus Daunt.

Lees ook:

Recent verschenen