Controverse

Bracht de moderne presidentscampagne van Connolly haar terecht naar de overwinning?

© Niall Carson / Alamy Limited

360 Magazine

| Amsterdam | 05 november 2025

Twee columnisten van The Irish Times zagen hoe de winnaar van de Ierse presidentsverkiezingen Catherine Connolly sociale media behendig wist in te zetten tijdens haar campagne. Hoewel dat volgens Una Mullally toegejuicht mag worden, vraagt Breda O’Brien zich af of het zich ook kan doorvertalen naar serieus presidentschap.

Ja: ‘Catherine Connolly vond haar publiek en sprak een taal die ze begrepen’

Het ambt van een president in Ierland is grotendeels ceremonieel. Je bent een soort boegbeeld dat het geweten van de Ierse samenleving weerspiegelt, legt Irish Times-redacteur Una Mullally uit in een stuk dat door The Guardian werd gepubliceerd. ‘Mijn theorie is dat de winnaar van de Ierse presidentsverkiezingen degene is die thematisch aansluit bij de (op dat moment) heersende maatschappelijke waarden: Robinson de feminist, McAleese de bruggenbouwer tussen noord en zuid, Higgins de socialistische dichter, en nu Catherine Connolly, de anti-oorlogspresident.’

Verder lezen?
Kwaliteitsjournalistiek kost geld. Maar je wilt 360 misschien liever eerst proberen. Daarom kun je gastlid worden. Je krijgt dan direct 3 artikelen, onze gratis nieuwsbrief en maandelijks een artikel naar keuze.
Ja, ik word gastlid