• The Telegraph
  • Politiek
  • Concorde, te land of in de lucht?

Concorde, te land of in de lucht?

The Telegraph | John O’Ceallaigh | 04 oktober 2015

Gaat het supersonische vliegtuig met raketmotoren ooit het luchtruim weer in, of wordt het een toeristische attractie in Londen? Als het aan Airbus ligt, vliegen we straks met de Concorde Mark 2 in een uur naar New York.

Het is nu bijna twaalf jaar geleden dat de Concorde zijn laatste vlucht maakte en niemand dacht dat het vliegtuig daarna ooit nog dienst zou doen. Maar nu zegt een groep Concordedeskundigen voldoende geld bij elkaar te hebben gebracht om het vliegtuig aan het eind van dit decennium weer te laten opstijgen. En voor liefhebbers die niet de middelen hebben om mee te kunnen vliegen, komt er een Concorde midden in Londen te staan.

Op 24 oktober 2003 maakte de Concorde, die voor British Airways en Air France vloog, zijn laatste vlucht en sindsdien hebben de leden van de Club Concorde altijd hevig getreurd om het verdwijnen van het vliegtuig. In deze club zitten onder anderen voormalige Concordepiloten, mensen van reisorganisaties en vroegere frequent flyers. British Airways en Air France hebben geen plannen om het vliegen met de Concorde te hervatten, maar de groep denkt nu voldoende financiële middelen bijeengebracht te hebben om zelf het supersonische vliegtuig de lucht weer in te sturen.
Ze hebben twee doelen: een vliegtuig op een speciaal daarvoor gebouwd platform boven de Theems bij het London Eye neerzetten, en een tweede gebruiken als onderdeel van een project om weer Concordes in de lucht te krijgen.

Met 40 miljoen pond (54 miljoen euro) aan investeringen achter de hand wil de groep een Concorde kopen die op dit moment bij het Parijse vliegveld Orly staat. Dit vliegtuig moet de belangrijkste trekker worden voor een toeristische attractie in Londen, waarvoor bezoekers zo’n 20 euro per persoon gaan betalen. Daarbij komt ook een restaurant waar je de gerechten kunt eten die vroeger in de Concordes werden geserveerd. Voorzitter Paul James hoopt dat dit vliegtuig in 2017 op zijn plek zal staan.


Duur uitje

Het is aanzienlijk lastiger om de Concorde de lucht weer in te krijgen. De club beschikt over een extra financiële reserve van 120 miljoen pond (162 miljoen euro) en wil dat geld gebruiken om een Concorde te kopen die op dit moment tentoongesteld wordt op het Parijse vliegveld Le Bourget. Als dit toestel eenmaal gerestaureerd is (en een nieuw, neutraal aanzien heeft gekregen) en veilig genoeg wordt bevonden om de lucht in te gaan, kan het gebruikt worden bij luchtshows, voor bedrijfsuitjes en speciale evenementen, maar ook particulieren kunnen het dan charteren.

James is de juiste man om deze particulieren te bedienen. In de hoogtijdagen van het vliegtuig werkte hij als touroperator en heeft hij de Concorde negentien keer gecharterd voor een luxe reisje. Wel heel extravagant was een reisje van één dag, op en neer naar Caïro in 1982, voor een bezoek aan de piramides. Prijs per persoon: 780 pond. Het werd aangeprezen als het duurste dagje uit ter wereld. James stelt zich voor dat de toekomstige Concorde bijvoorbeeld gebruikt kan worden door groepen die naar de Grand Prix in Monaco willen.

Club Concorde wil in 2019 weer gaan vliegen, op de vijftigste verjaardag van de allereerste Concorde-vlucht. Blijkt het initiatief een succes, dan hoopt de groep in een later stadium nog een Concorde vliegklaar te maken.

Ondertussen werkt ook een aantal andere bedrijven aan het opzetten van commerciële supersonische vluchten. Airbus heeft plannen aangekondigd voor de ‘Concorde Mark 2’, een supersonisch vliegtuig dat in één uur van Londen naar New York zou kunnen vliegen. En onlangs heeft de NASA geld gestoken in onderzoek aan het Massachusetts Institute of Technology, de University of California en bij andere instellingen, naar verbetering van de bestaande supersonische vliegtuigtechnologie.

Prinses Diana aan boord van het majestueuze toestel. – © Tim Graham / Getty Images
Prinses Diana aan boord van het majestueuze toestel. – © Tim Graham / Getty Images

Vliegtuigbouwer Spike Aerospace in Boston beweert dat zijn supersonische jet Spike S-512 snelheden van 1,6 Mach zal kunnen halen en begin jaren twintig van deze eeuw operationeel kan zijn. Passagiers kunnen ermee in drie uur van Londen naar New York vliegen, maar moeten zich daarvoor wel aanpassen aan een eigenaardige bijzonderheid: om gewicht te besparen, weerstand te minimaliseren en snelheid te behouden krijgt de hoofdcabine van het vliegtuig geen ramen. In plaats daarvan krijgen de binnenwanden van het vliegtuig gebogen elektronische schermen waarop films vertoond kunnen worden, of beelden van buiten het vliegtuig.
Het lijkt erop dat de terugkeer van commerciële supersonische vluchten nieuwe vaart heeft gekregen.

John O’Ceallaigh

Dit artikel van John O’Ceallaigh verscheen eerder in The Telegraph.
Recent verschenen
Een remedie tegen navelstaren?
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Onze nieuwsbrief wordt wekelijks verzonden.
inschrijven

360 heeft 1000 nieuwe leden nodig

Deze maand bieden wij daarom een deel van onze artikelen gratis aan. Zo kunt u vast kennismaken met ons aanbod. Leden blijven toegang houden tot onze maandelijkse digitale editie en het archief.