Creditcardmaatschappijen herzien hun relatie met Pornhub

360 Magazine

| Amsterdam | 08 december 2020

Creditcardreuzen Visa en Mastercard beginnen met een herziening van hun financiële relatie met MindGeek, het moederbedrijf van pornowebsite Pornhub. De stap komt nadat de gerenommeerde New York Times-columnist Nicholas Kristof dit weekeinde een groot onderzoek publiceerde waarin hij betoogt dat de website video’s bevat van kindermisbruik, verkrachting en geweld.

De aantijgingen van Kristof in The New York Times liegen er niet om. Pornhub presenteert zich volgens hem als ‘het vrolijke, knipogende gezicht van de ondeugd’, als de website die reclame maakt op billboards op Times Square en die sneeuwploegen levert om de straten van Boston schoon te houden. ‘Het bedrijf schenkt aan organisaties die vechten voor raciale gelijkheid en biedt gratis dampende inhoud aan om mensen door de lockdowns te loodsen’, schrijft Kristof. ‘Dit zogenaamd “gezonde Pornhub” trekt maandelijks 3,5 miljardbezoekers, meer dan Netflix, Yahoo of Amazon. Pornhub harkt geld binnen met bijna drie miljard advertentievertoningen per dag. Een ranglijst vermeldt Pornhub als de 10e meest bezochte website ter wereld.’

Verder lezen?
Kwaliteitsjournalistiek kost geld. Maar je wilt 360 misschien liever eerst proberen. Daarom kun je gastlid worden. Je krijgt dan direct 3 artikelen, onze gratis nieuwsbrief en maandelijks een artikel naar keuze.
Ja, ik word gastlid