De comeback van glas

The Wall Street Journal

| New York | 01 april 2020

Glasproducenten hopen dat het verzet tegen het eenmalige gebruik van plastic de al tientallen jaren durende teruggang in het gebruik van glazen flessen en potten kan stoppen. Maar voordat glas met recht een duurzaam alternatief kan worden genoemd, moeten eerst alle haken en ogen uit het recyclingproces worden gehaald.

O-I Manufacturing Netherlands BV in Leerdam, een wereldwijde producent van glasverpakkingen. Elk jaar produceren de drie Leerdamse ovens meer dan 1 miljard flessen in bruin en groen glas voor de biermarkt in de Benelux. – © Peter Hilz / HH 
O-I Manufacturing Netherlands BV in Leerdam, een wereldwijde producent van glasverpakkingen. Elk jaar produceren de drie Leerdamse ovens meer dan 1 miljard flessen in bruin en groen glas voor de biermarkt in de Benelux. – © Peter Hilz / HH 

Ooit was glas het belangrijkste verpakkingsmateriaal voor melk, ketchup, bier en frisdrank, maar het is verdrongen door lichtere, onbreekbare materialen zoals plastic en aluminium. Volgens de Beverage Marketing Corporation, een adviesbureau, zit tegenwoordig slechts 1 procent van de Amerikaanse frisdrank in glazen flessen, terwijl dat in 1975 nog bijna 58 procent was. In diezelfde periode steeg het aandeel van plastic vanuit het niets naar 32,5 procent. Vanwege toenemende bezorgdheid over de milieueffecten begint plastic bij de consument zijn aantrekkingskracht te verliezen. Dat zette voedingsmiddelenbedrijven zoals Nestlé, PepsiCo en Unilever ertoe aan te experimenteren met hervulbare verpakkingen en alternatieve materialen.

Verder lezen?
Kwaliteitsjournalistiek kost geld. Maar je wilt 360 misschien liever eerst proberen. Daarom kun je gastlid worden. Je krijgt dan direct 3 artikelen, onze gratis nieuwsbrief en maandelijks een artikel naar keuze.
Ja, ik word gastlid