De propagandaoorlog

Falter

| Nina Horaczek | 15 mei 2019

Journalist Nina Horaczek schetst tot in detail de strategieën die ultra- of extreemrechtse groeperingen erop nahouden om greep te krijgen op de openbare media en de publieke opinie te beïnvloeden. Ze volgen een zevenstappenplan.

Berlijn, Jakob Kaiser-Haus, kamer 6630. Achter deze deur, in een onopvallend gebouw in de parlementaire wijk van Berlijn, bevindt zich een opnamestudio van de ultrarechtse Duitse partij Alternative für Deutschland (AfD). Het is een kleine ruimte met een blauw tussenschot met AfD-logo, een green screen, een camera en studiolampen. Met behulp van de AfD-redactie op Unter den Linden wil de AfD hiervandaan uitzendingen verzorgen waarmee ze het Duitse publiek hoopt weg te lokken van Tagesschau, het veelbekeken tv-journaal van de publieke omroep, naar het partijvehikel AfD-News.

Verder lezen?
Kwaliteitsjournalistiek kost geld. Maar je wilt 360 misschien liever eerst proberen. Daarom kun je gastlid worden. Je krijgt dan direct 3 artikelen, onze gratis nieuwsbrief en maandelijks een artikel naar keuze.
Ja, ik word gastlid