• The Observer
  • Cultuur
  • Generatie Z verdient vooral online bij

Generatie Z verdient vooral online bij

The Observer | Suzanne Bearne | 09 november 2017

Jongeren die zijn geboren tussen midden jaren negentig en begin tweeduizend, hebben geen zin meer in kranten bezorgen of vakkenvullen. Liever zetten ze een internethandeltje op in trendy kleding.

Elke donderdagmorgen vormt zich een kronkelende rij voor de winkel van het streetwearmerk Supreme in Soho. Fans staan daar te wachten in de hoop dat ze zakken vol met drops kunnen bemachtigen, exclusieve kleding die in een kleine oplage op de markt wordt gebracht.

Veel van die fanatiekelingen zijn tieners, en die zijn daar niet alleen om te laten zien hoe cool hun garderobe is – ze zijn gekomen om zeer gewilde kleren te kopen om die vervolgens door te verkopen op Depop, een op de jeugd gerichte veilingapp (54 procent van de gebruikers is tussen de veertien en vierentwintig jaar).

En ze zijn niet alleen dol op Supreme. Generatie Z – jongeren die zijn geboren tussen midden jaren negentig en begin tweeduizend – koopt hippe handelswaar van streetwearmerken als Bape, Nike en Yeezy om die voor aanzienlijk meer geld door te verkopen op sites als Depop, eBay en Grailed.

Reuben besteedt ongeveer drie uur per dag aan de handel en maakt per maand een winst van tussen de duizend en tweeduizend pond

De krant bezorgen of in de lokale supermarkt werken is verleden tijd. Deze ondernemende tieners – velen van hen zitten nog op school of studeren – besteden wekelijks vele uren aan de verkoop van kleren die niet massaal worden geproduceerd, waarmee ze soms wel een paar duizend pond per maand verdienen.

Reuben Wall was pas veertien toen hij verslaafd werd aan online verkopen nadat hij per ongeluk een Rubiks-kubus te veel had gekocht. ‘Ik besloot die kubus te verkopen en deed hem van de hand voor het dubbele van de prijs die ik ervoor had betaald,’ vertelt Wall, nu achttien. Daarna investeerde hij het geld in nog twee kubussen die hij op eBay verkocht. Vervolgens schafte hij er nog meer aan. ‘Het duurde niet lang voor ik een hele toren van kubussen had.’

Daarna koos hij de verkoop van Japanse animespullen als werkterrein voor hij zich definitief toelegde op zijn huidige markt: de doorverkoop van kleding van Supreme, Palace en Kith.

‘Toen ik zag hoeveel er op eBay voor bepaalde items werd betaald, wilde ik er een graantje van meepikken,’ zegt Wall, die voor muziekproducent studeert aan het Northbrook Metropolitan College in Brighton. ‘In het begin verkocht ik voornamelijk T-shirts, daarna jassen en jacks, omdat die iets meer opbrengen.’

Hij zegt dat hij alleen hippe spullen koopt en commentaren en peilingen op Twitter leest om de populariteit van een bepaald product te taxeren.

Soms kan hij artikelen niet voor meer dan de inkoopprijs kwijt, dan heeft hij pech. Hij besteedt ongeveer drie uur per dag aan de handel en maakt per maand een winst van tussen de duizend en tweeduizend pond. Om zijn kansen op succes te verhogen, plaatst hij dezelfde spullen op meerdere sites.

Wall besteedt het geld dat hij verdient aan huur, eten en kleren, maar het heeft hem ook een benijdenswaardig spaarpotje opgeleverd waarin zo’n veertienduizend pond zit. ‘Ik spaar voor een hypotheek op een huis,’ vertelt hij.


Net als Wall was Scarlett Gillespie, die in Greenwich in Londen woont, veertien jaar toen ze kleren begon te verkopen op Depop. ‘Als ik iets niet meer droeg, vond ik dat ik het net zo goed kon verkopen,’ zegt Gillespie, die nu vijftien is. Ze verkocht voornamelijk merkkleren zoals American Apparel, maar besefte al snel dat ze meer kon verdienen door hippe producten te kopen en verkopen van merken met een cultachtige aanhang. ‘Ik heb rugzakken en topjes gekocht bij de Supreme-winkel in Carnaby Street,’ zegt ze. ‘Ik ben er nog maar één keer geweest – en heb bijna een hele dag in de rij en in de winkel doorgebracht. Maar ik vraag vaak aan vriendinnen om spullen voor me te kopen.’

Zij verdient gemiddeld honderd pond per maand en ‘overal waar ik kom, kijk ik uit naar spullen die ik kan doorverkopen. Mijn vader vraagt me altijd naar wat ik heb verkocht. Hij vindt het cool.’

Veel mensen creëren een hype rond hun producten door ze te showen op Instagram, het platform waarop foto’s worden gedeeld. ‘Er is een hele markt van Instagram-influencers die kleding verkopen op Depop en die markten houden elkaar wederzijds in stand,’ zegt Petah Marian, senior editor bij WGSN, een bedrijf dat trends voorspelt. ‘Ze bouwen hun invloed en geloofwaardigheid op de sites op – dat helpt als ze aan het verkopen slaan.’

Depop-oprichter Simon Beckerman zegt dat de app, die meer dan zeven miljoen aanmeldingen heeft, ‘de deuren heeft geopend’ voor een nieuwe generatie die voor het eerst gebruikmaakt van een markt. Volgens hem is Generatie Z niet bang om vanuit hun slaapkamer een imperium op te bouwen. ‘Er zit ook weinig risico aan vast,’ voegt hij eraan toe. ‘We leven tegenwoordig in zo’n onzekere tijd dat eigen baas zijn een heel aantrekkelijk idee is.’

Tweede natuur

De belangstelling bij tieners om spullen door te verkopen hoort bij Generatie Z, zegt Lucie Greene, directeur van de Innovation Group van JWT Intelligence. ‘Generatie Z is over het algemeen veel ondernemender en creatiever op het gebied van geld verdienen. Ze zien zichzelf als merken, scheppers, marketeers, en maken gebruik van social media om hun invloed te gelde te maken.’

Omdat ze opgegroeid zijn in de digitale wereld is online gaan om hun eigen Depop-winkel op te zetten of een hype rondom kleding te creëren op Instagram een tweede natuur voor deze bevolkingsgroep. ‘Dat micro-ondernemerschap kan toegepast worden op veel dingen die ze doen. De millennials vormden de reality-tv-generatie, waarin iedereen beroemd kon worden. Generatie Z’ers behoren tot de groep mensen die geloven dat iedereen zijn eigen bedrijf kan hebben,’ aldus Greene.

Vraag de tieners of ze zich schuldig voelen omdat ze spullen kopen en voor een aanzienlijk hogere prijs verkopen, en je krijgt meestal een beslist nee te horen.

‘Voor mensen die kleren willen kopen om te dragen en te houden, is het natuurlijk irritant om ernaast te grijpen omdat iemand anders geld wil verdienen aan precies hetzelfde artikel,’ zegt de achttienjarige James Marshall Griffin, die in Southampton woont en trendy kleding verkoopt waarmee hij zeshonderd tot duizend pond per maand verdient. ‘Maar het is onvermijdelijk dat mensen dit doen als anderen bereid zijn om, voor iets wat ze echt willen hebben, soms wel tien keer de winkelprijs te betalen binnen de eerste tien minuten nadat het artikel is uitverkocht.’

Auteur: Suzanne Bearne
Vertaler: Tineke Funhoff

Openingsbeeld: Depop. – © Hollandse Hoogte

The Observer
Verenigd Koninkrijk | zondagskrant | oplage 449.000

Oudste kroonjuweel van de Britse kwaliteitspers. Uit dezelfde groep als The Guardian maar met liberale signatuur.

Dit artikel van Suzanne Bearne verscheen eerder in The Observer.
Recent verschenen
Een remedie tegen navelstaren?
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Onze nieuwsbrief wordt wekelijks verzonden.
inschrijven

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

En ontvang wekelijks het beste uit de internationale pers in uw mailbox.