Gerecenseerd

360 Magazine

| Amsterdam | 30 mei 2025

Filmische hersenschudding

Chronologisch spel tussen werkelijkheid en vervagende herinnering

SPEELFILM – Nadat haar man Lukas een martial arts-toernooi heeft gewonnen, gaat Ernesta met haar zus Juste en hun gezinnen vakantie vieren aan een bergmeer. Daar gaat een van de kinderen bijna voorgoed kopje onder, waarna de onderlinge verhoudingen op scherp komen te staan. Op het eerste gezicht is dat de kern van Drowning Dry, na Pilgrims de tweede speelfilm van de Litouwse regisseur Laurynas Bareiša. 

Maar volgens Gregory Coutaut van Le Polyester zijn de ‘onvoorspelbare verhaalstructuur’ en de ‘beheerste, magnetische en raadselachtige’ manier van filmen ‘genoeg om de kijker knock-out te slaan. Door de camera soms net iets verder te plaatsen, door scènes iets vroeger of juist later te beginnen, wekt Bareiša’s enscenering de nerveuze indruk dat ogenschijnlijk onschuldige scènes elk moment kunnen omslaan in terreur’. 

Verder lezen?
Kwaliteitsjournalistiek kost geld. Maar je wilt 360 misschien liever eerst proberen. Daarom kun je gastlid worden. Je krijgt dan direct 3 artikelen, onze gratis nieuwsbrief en maandelijks een artikel naar keuze.
Ja, ik word gastlid