Het enige Chinese perspectief

The Guardian

| Londen | 22 januari 2020

De wereldwijde Chinese propagandacampagne heeft een onvoorstelbare reikwijdte en loopt op volle toeren. Beijing koopt zelfs mediabedrijven op om buitenlandse journalisten ‘het Chinese verhaal goed over het voetlicht te laten brengen’.

Het hoofdkwartier van het Chinese televisiestation CCTV in aanbouw in 2007. Het 230 meter hoge gebouw is ontworpen door het Nederlandse architectenbureau OMA. – © China Photos / Getty
Het hoofdkwartier van het Chinese televisiestation CCTV in aanbouw in 2007. Het 230 meter hoge gebouw is ontworpen door het Nederlandse architectenbureau OMA. – © China Photos / Getty

Het team dat de sollicitatiebrieven doorneemt voor de nieuwe Londense hub van China’s staatsomroep, heeft een jaloersmakend probleem: veel en veel te veel kandidaten. Er zijn bijna zesduizend reacties gekomen op negentig vacatures om ‘het nieuws te verslaan vanuit Chinees perspectief’.

Verder lezen?
Kwaliteitsjournalistiek kost geld. Maar je wilt 360 misschien liever eerst proberen. Daarom kun je gastlid worden. Je krijgt dan direct 3 artikelen, onze gratis nieuwsbrief en maandelijks een artikel naar keuze.
Ja, ik word gastlid