Het succes van Ikea drijft op impulsaankopen

Zheka Kapusta / Unsplash

360 Magazine

| Amsterdam | 10 maart 2022

Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

» Zuid-Korea: Yoon Suk-yeol verkozen tot president na nek-aan-nekrace

» Sony en Nintendo schorten de levering van gameconsoles aan Rusland op

Inrichting Ikea-winkels verleidt tot impulsaankopen

Naar schatting 60 procent van alle aankopen bij Ikea zijn impulsaankopen en slechts 20 procent is gebaseerd op ratio en behoefte, schrijft The Hustle. Dat legt het Zweedse bedrijf geen windeieren. Vorig jaar noteerde het 47,6 miljard dollar, zo’n 43,1 miljard euro, aan detailhandelsverkopen in 458 winkels in 61 landen. Een opmerkelijk succes voor dit ‘Disneyland voor volwassenen’, zoals het Amerikaanse businessplatform de meubelgigant noemt.

De opzet van Ikea voert het winkelend publiek langs de volledige catalogus

Het eenrichtingsdoolhof is dan ook doelbewust ontworpen om te verleiden tot impulsaankopen. De meeste winkels hebben lay-outs die klanten de vrijheid geven. Ikea breekt met die regel. Binnen worden klanten via een vooraf bepaalde route voortgestuwd, zodat het onaantrekkelijk is om terug te lopen. Een gemiddelde Ikea-winkel meet zo’n 28.000 vierkante meter, ruim vier voetbalvelden, en klanten worden tijdens hun route van ruim 1,5 kilometer door 50 verschillende ruimtes geleid. Dat zorgt voor een brede productpresentatie: bij de meeste winkels zien klanten slechts zo’n 33 procent van het aanbod; de opzet van Ikea voert het winkelend publiek langs de volledige catalogus.

Lees ook:

Recent verschenen