India: Facebook trok partij Modi voor

© Jeff Chiu / AP Photo

360 Magazine

| Amsterdam | 23 maart 2022

Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

» China: ‘Oekraïne is onze vriend’

» Kremlin wil meer Tucker Carlson op Russische tv

BJP van Modi kreeg korting op advertenties

Het algoritme van Facebook bood regeringspartij Bharatiya Janata Party (BJP) van India goedkopere advertenties aan dan andere politieke partijen. Dit blijkt uit een analyse van advertentie-uitgaven verspreid over tweeëntwintig maanden tijdens tien verkiezingen door The Reporters’ Collective (TRC), een Indiase non-profitmediaorganisatie, en ad.watch, een onderzoeksproject dat politieke advertenties op sociale media bestudeert, meldt Al Jazeera.

De onderzoekers analyseerden gegevens voor 536.070 politieke advertenties die tussen februari 2019 en november 2020 op Facebook waren geplaatst. Dankzij de gunstige prijsstelling kon de BJP, de grootste politieke klant van Facebook in India, meer kiezers bereiken voor minder geld, hetgeen de partij een voorsprong gaf in verkiezingscampagnes.

Lees ook:

Recent verschenen