• 360 Magazine
  • Kort nieuws
  • Opluchting bij CDU na overwinning in voormalig Oost-Duitsland | Onduidelijk over Britse versoepelingen

Opluchting bij CDU na overwinning in voormalig Oost-Duitsland | Onduidelijk over Britse versoepelingen

© YouTube
360 Magazine | Amsterdam | 07 juni 2021

Opluchting bij CDU na overwinning in voormalig Oost-Duitsland

De conservatieven van het CDU, de partij van de vertrekkende bondskanselier Angela Merkel, behaalden zondag een overwinning bij de regionale verkiezingen in Saksen-Anhalt, in het voormalige Oost-Duitsland. Die overwinning was groter dan verwacht en dat is drie maanden voor de landelijke parlementsverkiezingen een opsteker voor de wat kleurloze Armin Laschet, de beoogde opvolger van Merkel. Dat is althans de toon van de analyses in de Duitse media.

‘Na de koude douche van afgelopen maart in de lokale peilingen in Baden-Württemberg en in Rijnland-Palts, kon de CDU zondag in Saksen-Anhalt weer lachen’, constateert de Süddeutsche Zeitung. Deze deelstaat met 2,2 miljoen inwoners levert vaak verrassingen tijdens verkiezingen en ook dit keer ‘liep het anders dan velen hadden verwacht.’

Peilingen voorspelden dat de Conservatieven nek aan nek zouden gaan met het extreemrechtse Alternative für Deutschland (AfD). Maar volgens de laatste resultaten van de publieke zender ARD won de CDU de verkiezingen met 37 procent van de stemmen en dat is 7 procent meer dan bij de vorige verkiezingen in 2016. Daarmee lag het CDU ver voor op  AfD met 20,8 procent van de stemmen, 2 procent minder dan vijf jaar geleden.

De Groenen, die nationaal gezien de wind in de rug hebben maar traditioneel zwak zijn in de voormalige DDR, kregen slechts 5,9 procent van de stemmen en zullen niet terugkeren in de volgende coalitie, in tegenstelling tot de liberalen van de FDP, die met 6,4 procent van de stemmen waarschijnlijk in het parlement van Saksen-Anhalt zullen komen.

De sociaaldemocraten van de SPD zijn essentieel om een coalitie te vormen zonder de AfD, maar dalen verder met 2 procent naar 8,4 procent van de stemmen.

Samenwerking met AfD uitgesloten

‘Ik ben onze burgers dankbaar, die in overgrote meerderheid voor democratie hebben gekozen en een grens hebben getrokken tussen ons en rechts, waarmee ons imago als democraten behouden blijft’, zei Reiner Haseloff, de huidige leider van de deelstaatregering, volgens Politico.

Maar, zo schrijft de Financial Times, ‘de nederlaag van de AfD in Saksen-Anhalt neemt niet weg dat de partij sterk blijft in Oost-Duitsland.’ Desondanks, stelt de krant, ‘is de uitkomst gunstig voor Laschet, een centrist in de lijn van Merkel, die elke samenwerking met de AfD formeel heeft uitgesloten.’

Uitstekend nieuws dus voor de opvolger van Merkel, die volgens de krant ‘moeite heeft gehad om zijn gezag over de CDU te vestigen sinds zijn benoeming in januari tot hoofd van de partij, wiens kleuren hij zal verdedigen bij de nationale verkiezingen op 26 september.’

Twijfels

‘Met deze laatste verkiezingen voor de landelijke verkiezingen in september heeft de 60-jarige leider laten zien dat hij de christendemocraten met een zeer hechte campagne naar de overwinning kan leiden’, is de analyse van Bloomberg. ‘Dit resultaat zou moeten helpen twijfels weg te nemen over zijn vermogen om de Duitse conservatieven te leiden.’

Maar er is nog een lange weg te gaan voor een mogelijke overwinning door Laschet in de herfst, en Deutsche Welle benadrukt dan ook dat  ‘de invloed van lokale factoren’ op de resultaten van zondag, met name de enorme populariteit van Reiner Haseloff in Saksen-Anhalt, ‘twijfel doet rijzen over het vermogen van de CDU om dit resultaat naar een nationaal niveau te tillen.’

Die mening wordt gedeeld door Der Spiegel, die stelt dat een echt programma in de campagne van Laschet ‘nog steeds ontbreekt’. In Saksen-Anhalt was het voldoende om Haseloff als de enige verdedigingslinie tegen de AfD te presenteren. Maar voor Laschet zal ‘dit niet genoeg zijn, aangezien de AfD op nationaal niveau geen politieke dreiging vormt, en dit najaar slechts een ondergeschikte rol zal spelen.’ De opvolger van Merkel zal dus met voorstellen moeten komen, ‘en dat wordt een stuk moeilijker’, waarschuwt het weekblad.

_____

Onduidelijkheid over versoepelingen in Groot-Brittannië

‘De geplande opheffing van beperkingen in verband met het coronavirus wordt bedreigd’, klaagde de Britse zender ITV dit weekend. Volgens de zender ‘voorziet de regering een uitstel van twee weken’. 21 juni, het officiële begin van de zomer, zou het einde moeten betekenen van beperkingen voor de Britten, zoals het dragen van mondkapjes en 1,5 meter afstand houden. Maar mogelijk moeten ze wachten tot 5 juli en zijn mondkapjes na die datum ook nog enkele weken verplicht.

Een hoge ambtenaar die nauw betrokken is bij de coronamaatregelen, zei tegen de Financial Times dat er ‘verschillende opties op tafel liggen, waaronder uitstel van de opheffing van de vierde en laatste fase van de lockdown en aanpassingen van de beschermingsmaatregelen’.

Maar iemand uit kringen rond premier Boris Johnson, die eerder deze week zei dat ‘niets’ de planning zou kunnen verstoren, verzekerde de krant dat er nog geen besluit is genomen. ‘Op dit moment zorgt niets in de cijfers ervoor dat we onze plannen wijzigen’, zei hij.

Wetenschappers van Independent SAGE, een organisatie van wetenschappers die de regering adviseert bij de aanpak van het coronavirus, zijn het daar niet mee eens en hebben Johnson een brief gestuurd met het verzoek het Verenigd Koninkrijk niet te snel te heropenen, meldt The Independent. ‘We hebben nu een dominante variant die zich exponentieel verspreidt, die besmettelijker is, resistenter tegen vaccins en waarschijnlijk agressiever dan de Britse variant’, aldus wiskundige Christina Pagel, een van de adviseurs.

Deze zeer besmettelijke Indiase variant, Delta genaamd, veroorzaakt volgens de laatste officiële gegevens inmiddels meer besmettingen dan de Britse variant Alpha en is de belangrijkste oorzaak van de plotselinge toename van infecties. Volgens cijfers die woensdag zijn vrijgegeven door het Nationaal Bureau voor de Statistiek, steeg het aantal infecties in één week met 75 procent naar 85.600 besmettingen, tegenover 48.500 de week ervoor.

Gezien deze cijfers zijn ‘de risico’s zeer groot’ en zou het ‘dwaas’ zijn om op 21 juni koste wat kost te versoepelen, vindt ook professor Stephen Reicher, aldus The Guardian. ‘Als je aan een datum blijft vasthouden, ben je aan handen en voeten gebonden, en ik denk dat dat precies is wat de overheid nu doet.’

Overigens worden dezelfde cijfers door sommige experts optimistischer geïnterpreteerd. Chris Hopson, hoofd van NHS Providers, een organisatie waaronder de meeste Britse ziekenhuizen vallen, zei tegen de BBC dat het aantal patiënten dat besmet is met de Indiase variant weliswaar toeneemt, maar ‘niet erg significant’ en dat ziekenhuizen in dit stadium niet het gevaar lopen van overbezetting.

Dit argument, in combinatie met de doeltreffendheid van de Britse vaccinatiecampagne, is de reden waarom The Telegraph oproept om de versoepelingen op 21 juni door te laten gaan, in de veronderstelling dat de Indiase variant ‘te laat is gearriveerd om nog een ernstig probleem te vormen’.

De mogelijke komst van een derde golf, ‘de exit-golf’, wordt door het conservatieve dagblad niet ontkent, maar volgens The Telegraph zal die ‘bescheiden’ zijn omdat het land ‘al dicht genoeg bij groepsimmuniteit is, hetzij door vaccinaties, hetzij door de immuniteit van de laatsten die zijn hersteld van Covid.’

Op 3 juni was bijna 50 procent van de Britten volledig ingeënt en de regering heeft toegezegd het tempo de komende weken verder op te voeren.

_____

Harig model

‘Zijn gezicht verkoopt auto’s, hij wordt vaak omringd door mooie vrouwen en hij verdient duizenden euro’s per maand met zijn optreden voor de camera’s’, schrijft The Telegraph. Mao Mao is echter ‘geen topmodel zoals alle anderen’. De twee jaar oude Britse korthaar, aldus het Britse dagblad, ‘is het product van een natie die geobsedeerd is door katten’. Steeds meer Chinese bedrijven kiezen voor katten als model om hun producten aan te prijzen.

Daarom is Mao Mao vaak te zien ‘op de motorkap of het dashboard van een sportwagen of een SUV, en dat levert hem tussen de 5.000 en 10.000 yuan (€650 tot €1.300) per fotosessie op.’ Behalve van luxe automerken is hij ook het gezicht van enkele sieradenmerken. Op YouTube zijn compilaties van zijn modellenwerk te zien.

De eigenaar van Mao Mao, de heer Zheng, zegt dat Mao Mao rijk is: hij zou ‘vier auto’s, vier of vijf bedden en meer dan vijf krabpalen’ bezitten en ‘niet alleen goeie brokjes eten, maar soms ook zeevruchten’, aldus de Oriental Daily News, een krant uit Hongkong. Dankzij de drie of vier campagnes waarin de kat maandelijks figureert, zou hij zich de luxe van ‘koninklijke brokjes’ van goud kunnen veroorloven, denkt het Chinese CnBeta.

Volgens The Telegraph is Mao Mao zo succesvol omdat hij ‘meelift op een golf van kattenpopulariteit die is aangejaagd door de pandemie’. Er waren al enkele jaren dierlijke influencers in China, maar Covid-19 heeft hun populariteit vergroot: ‘Sommige katten hebben een half miljoen volgers op het Chinese sociale netwerk Weibo’, aldus de krant. Op Kuaishou, een app voor het delen van korte video’s, verschijnt inmiddels elke 5,4 seconden een livestream van dieren en ‘meer dan een miljoen Chinezen volgen via livestreams het dagelijkse leven van huisdieren’. Zoals bijvoorbeeld deze, die de hele dag het bestaan van vier katten in beeld brengt.

Uit een rapport van een Chinees consultancybureau over de ‘industrie met schattige dieren’ blijkt dat de sector in 2020 een behoorlijke stijging vertoonde, met dank aan de pandemie. Met een stijging van 2 procent ten opzichte van het voorgaande jaar, gaat het nu om een markt van zo’n 206 miljard yuan, circa €27 miljard euro.

Mao Mao is met zijn 6.350 abonnees op Douyin, het Chinese equivalent van TikTok, zeker niet de meest bekende influencer-kat. Maar dat verhindert hem niet om ‘meer geld te verdienen dan menselijke modellen’, aldus zijn zeer tevreden eigenaar.

_____

Recent verschenen
Een remedie tegen navelstaren?
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Onze nieuwsbrief wordt wekelijks verzonden.
inschrijven

360 heeft 1000 nieuwe leden nodig

Deze maand bieden wij daarom een deel van onze artikelen gratis aan. Zo kunt u vast kennismaken met ons aanbod. Leden blijven toegang houden tot onze maandelijkse digitale editie en het archief.