• The Economist
  • Reader
  • Pornoacteurs zelf producenten door livestream

Pornoacteurs zelf producenten door livestream

The Economist | Londen | 25 juni 2020

Tijdens de pandemie beleeft de pornografie gouden tijden. Maar ook in de porno-industrie moet anderhalve meter afstand worden gehouden tot mensen uit een ander huishouden, dus liggen veel opnamen stil. De oplossing: acteurs gaan thuis aan de slag met hun smartphone.

Geen industrie is zo goed aangepast aan een wereld in lockdown als de pornografie. Sowieso gaat vrijwel alles online, en de afnemers doen toch al aan zelfisolatie. Zoals Mike Stabile van de Free Speech Coalition (FSC), een belangengroep van de industrie in Los Angeles, het uitdrukt, zijn er ‘massa’s mensen die thuiszitten en een uitlaatklep zoeken’. De meeste porno op internet is gratis. In april lag het aantal bezoekers van de reusachtige website Pornhub 22 procent hoger dan in maart van dit jaar. Al die bezoekjes leveren ook kleinere websites inkomsten op, als ze hun verdienmodellen weten aan te passen.

Het is moeilijk te zeggen hoeveel geld er precies in om gaat. Gene Munster, een van de eigenaren van de Amerikaanse investeringsfirma Loup Ventures, schat dat de uitgaven aan pornografie wereldwijd sinds het begin van de pandemie zijn verdubbeld, al is dat wellicht een iets te hoge schatting. De meeste pornobedrijfjes houden geheim hoeveel ze precies verdienen, omdat ze in privéhanden zijn. Bovendien geeft geen enkele industrie graag toe garen te spinnen bij eenzaamheid en andere kwalen.

Andra Chirnogeanu van het Roemeense bedrijf Studio 20, dat livestreams verzorgt met zowel naakte als geklede modellen, wil wel toegeven dat, net als het aantal echtelijke ruzies en echtscheidingen, ook de winsten van bedrijven als het hare tijdens de lockdown de lucht in zijn geschoten.

Deze foto van Betty Grable uit 1943 (waarop Grable zwanger was) was een bestseller tijdens de Tweede Wereldoorlog. – ©  20th Century Fox
Deze foto van Betty Grable uit 1943 (waarop Grable zwanger was) was een bestseller tijdens de Tweede Wereldoorlog. – ©  20th Century Fox

In de porno-industrie worden de sociale-afstandsregels redelijk goed nagevolgd. De beperkingen die de verspreiding van covid-19 moesten stoppen, legden bij de meeste productiebedrijven de opnamen stil. In plaats daarvan monteren de studio’s nu beeldmateriaal dat nog op de plank lag en brengen ze dat uit. Maar dat kan natuurlijk niet eeuwig zo doorgaan. Daarom zijn veel studio’s ertoe overgegaan om professionele camera’s en belichtingsapparatuur neer te zetten bij samenwonende acteurs, die zichzelf dan thuis kunnen filmen. Om hen hierbij te helpen heeft de FSC instructievideo’s online gezet. Dat neemt niet weg dat de video’s die hieruit voortkomen in de regel minder camerastandpunten hebben en, in de woorden van Stabile, eerder ‘rauw’ aanvoelen dan gelikt.

De lockdown dwong niet alleen gevestigde producenten tot zulke noodgrepen, maar maakte ook de nodige creativiteit los bij freelancers en kleine bedrijfjes. Steeds vaker passeren de acteurs simpelweg hun producenten, filmen ze zichzelf met hun smartphone en uploaden ze vervolgens de zelfgeschoten beelden, waarvan ze de eigenaar blijven, op de wat onbekendere pornosites. Op deze zogenaamde ‘premium’ websites kun je hen (als je boven de achttien bent) tegen betaling zien. De sites houden een deel van de betalingen in (rond de 20 procent is gangbaar), maar verder zijn er geen tussenpersonen.

Deze manier van werken wordt steeds populairder. De Engelse pornoster Ella Hughes vertelt dat ze eigenlijk niet meer voor traditionele producenten hoeft te werken, omdat talloze bewonderaars grif 12,99 dollar neertellen om de video’s te kunnen bekijken die zij thuis van zichzelf opneemt en vervolgens uploadt naar de betaalsite OnlyFans. Sommige leden betalen daarbovenop nog eens 40 tot wel 500 dollar voor korte video’s, waarin Hughes persoonlijk het woord tot hen richt. Onlangs maakte ze in één weekend tien van deze privévideo’s, waarbij ze een hoger tarief rekende als ze een fan bij de naam noemde of op verzoek voor meesteres speelde. Volgens haar verkopen vrijwel alle pornoacteurs zelfgemaakt materiaal op betaalsites.

Direct contact

De inkomsten die de modellen uit het directe contact met hun fans halen, groeit al jaren. Maar pas met de covid-19-pandemie ging het echt hard. Een jaar of twaalf geleden haalden de meesten nog ongeveer driekwart van hun inkomsten uit opnamen voor productiebedrijven, ergens op een set; de rest kwam uit directe transacties met fans en verkoop van parafernalia. Een directeur van Private, een grote pornoproducent met het hoofdkantoor in Barcelona, vertelt dat die verhouding inmiddels is omgedraaid. De modellen zien het werk voor producenten tegenwoordig eerder als een manier om hun eigen betaalde socialemedia-account onder de aandacht te brengen.

Op de betaalsites loopt het storm. Dat zet allerlei nieuwe spelers ertoe aan ook een account te openen, in de hoop zichzelf online opnieuw uit te vinden en daar goed aan te verdienen. Het Berlin Strippers Collective, een groep dansers die normaal gesproken optreden in clubs die momenteel gesloten zijn, zette onlangs een eerste show online, een mengeling van klassieke striptease en ‘stripperature’. Hierbij reciteren ze, hangend aan een paal, auteurs als Herman Hesse en Edgar Allen Poe. De video staat op het nieuwe account van het collectief op Patreon, een betaalsite waar zowel gewone als erotische optredens een plek hebben. Toegang kost tussen de 5 en 15 euro per maand.

Toch hebben veel performers ook moeite met de overstap naar de digitale wereld. Mia, een stripper in het Berlijnse collectief, vreest voor repercussies. Ze vindt het lastig dat ze op haar gewone sociale media-account geen reclame kan maken voor haar commerciële internetactiviteiten zonder dat haar familie in Spanje erachter komt waar ze mee bezig is. Ook kunnen de onlinebeelden, zoals Edie, een andere stripper uit het collectief, opmerkt, illegaal worden gekopieerd om elders op onfrisse plekken weer op te duiken.

In de afgelopen twee maanden meldden maar liefst 19.000 nieuwe webcammodellen zich aan

Vooral voor prostituees is het moeilijk hun klanten ervan te overtuigen om te schakelen van analoog naar digitaal. Door de lockdown in Frankrijk zocht opeens meer dan eenderde van de 35.000 prostituees in het land werk op internet, meestal via de webcam, naar schatting van STRASS, de vakbond van sekswerkers in Parijs. De chef van deze vakbond, die zichzelf Amar Protesta noemt, vermoedt dat maar een op de tien van hen ervan kan rondkomen.

Sommigen zijn gewoon niet welbespraakt genoeg, of ze missen een andere essentiële kwaliteit om het hun klanten via de webcam naar de zin te maken. Aan de andere kant zien ook veel werkloos geworden vrouwen, en een enkele man, er een nieuwe kans in. De kleine website Désir-cam, die livestreams aanbiedt met 3200 Franssprekende erotische ‘gastvrouwen’, à raison van 50 euro voor een privéshow van een uur, nam volgens oprichter André O’Bryan, die overigens in Sydney woont, in april 128 nieuwe dames in dienst, drie keer het normale aantal. Afgelopen maand lagen de inkomsten dubbel zo hoog als in februari. Greed-ella, die geregeld op Désir-cam optreedt, vertelt dat zij haar inkomsten zag verviervoudigen. Sommige van de ‘camgirls’ op de site verdienen wel 12.000 euro per maand.

Toestroom

Ook de veel grotere (en meestal goedkopere) websites als Chaturbate, MyFreeCams en Streamate trekken meer bezoekers: gestreamde porno loopt als nooit tevoren. Om nieuw talent aan te trekken biedt het bedrijf BongaModels de webdames 5 procent van de inkomsten van elke nieuweling die zij aanbrengen. De meeste cameramodellen werken vanuit huis, maar een aantal camstudio’s, gevestigd in gebouwen met tientallen nepslaapkamers, bleven ook tijdens de lockdown dag en nacht in bedrijf. Het Roemeense Studio 20, dat 24 camerastudio’s bezit in onder meer Colombia en Hongarije, elk met 10 tot 32 ruimtes, kon de locaties alleen in bedrijf houden door er woonruimtes in te maken. De modellen mochten er, als ze wilden, komen wonen.

En het kan altijd nog gekker. Neem bijvoorbeeld FanCentro, een website met kantoren in Barcelona en Limassol op Cyprus (dat op de website ironisch aangeeft aan ‘social distancing at its finest’ te doen). In de afgelopen twee maanden meldden maar liefst 19.000 nieuwe modellen zich aan, wat het totale aantal op 191.000 brengt. Kat Revenga van FanCentro brengt deze toestroom in verband met de sluiting van plekken waar nog ‘live’ gewerkt mag worden. Ook speelt de beslissing van het bedrijf mee om voorlopig het eigen aandeel in de inkomsten van nieuwe modellen niet op te eisen. Uiterlijk over zes maanden wil FanCentro de modellen ook de mogelijkheid bieden om erotische optredens te streamen, alleen of met een partner.

Rachel Stuart, die aan de Universiteit van Kent in Engeland promoveert op sekswerk, denkt dat de webcamshows qua omzet de productie van traditionele seksfilms allang overvleugelen. Antipornoactivisten hoeven zich echter niet in de handen te knijpen. Chinogeanu van Studio 20 wijst erop dat er steeds meer mensen in dienst komen en de meeste modellen geen enkele eerdere ervaring hebben in dit type werk. Door de pandemie neemt dus niet alleen de consumptie toe, ook het aantal werknemers groeit en wordt diverser.

The Economist
Verenigd Koninkrijk | weekblad | oplage 1.114.680

Sinds jaar en dag de bijbel voor iedereen die zich interesseert voor internationaal nieuws. Liberaal, niet te verwarren met conservatief.

Dit artikel van verscheen eerder in The Economist.
Recent verschenen
Een remedie tegen navelstaren?
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Onze nieuwsbrief wordt wekelijks verzonden.
inschrijven

360 is jarig en trakteert!

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en krijg 3 maanden gratis toegang tot 360 online.