Tussen kunst en AI

The Atlantic

| Boston | Ian Bogost | 28 mei 2019

Een algoritme heeft zijn eerste solotentoonstelling in een kunstgalerie in het epicentrum van de New Yorkse kunstwereld. Zullen robots de kunstwereld transformeren of vernietigen?

Faceless Portraits. – © Ahmed Elgammal (Aican.io)
Faceless Portraits. – © Ahmed Elgammal (Aican.io)
Portret van gravin de Belamy, 2018, de fictieve echtgenoot van Edmond. – © Obvious
Portret van gravin de Belamy, 2018, de fictieve echtgenoot van Edmond. – © Obvious

De beelden zijn groot en rechthoekig en schokkend: een vorm die doet denken aan een gezicht, verzwolgen door woeste rode en gele waterpartijen; een hoofd dat opduikt uit een cape die is bezet met glinsterende veren waar iets uitsteekt dat doet denken aan een hand; een hoop gouden en scharlakenrode spikkels die de indruk wekken van een stof, waaruit een gezicht opdoemt met hoekige, ernstige gelaatstrekken. Het zijn allemaal werken die onderdeel uitmaken van de tentoonstelling Faceless Portraits Transcending Time, die onlangs te zien was in HG Contemporary, een galerie in Chelsea, het huidige epicentrum van de New Yorkse kunstwereld. Alle werken zijn vervaardigd door een computer.

Verder lezen?
Kwaliteitsjournalistiek kost geld. Maar je wilt 360 misschien liever eerst proberen. Daarom kun je gastlid worden. Je krijgt dan direct 3 artikelen, onze gratis nieuwsbrief en maandelijks een artikel naar keuze.
Ja, ik word gastlid
TIJDELIJKE AANBIEDING
Drie maanden onbeperkt digitaal toegang tot 360 voor maar € 15
bo pc
Drie maanden onbeperkt digitaal toegang tot 360 voor maar € 15! Ja, ik steun 360