• LinkedIn
  • Economie
  • Wie mag er geld verdienen aan onze data?

Wie mag er geld verdienen aan onze data?

LinkedIn | 07 januari 2020

Niet alleen de techreuzen maken gretig gebruik van onze data, alle bedrijven doen dat tegenwoordig, schrijft Rana Foroohar. Het is dan ook hoog tijd dat er afspraken worden gemaakt over de winstverdeling.

In Toronto heeft Google de opdracht gekregen om een ‘smart city’ te creëren door bepaalde gebieden van de stad te monitoren met sensors en camera’s. © Unsplash / Arvin-Keynes
In Toronto heeft Google de opdracht gekregen om een ‘smart city’ te creëren door bepaalde gebieden van de stad te monitoren met sensors en camera’s. © Unsplash / Arvin-Keynes

Surveillancekapitalisme is een verzamelnaam geworden voor het businessmodel van Big Tech, de grote technologiebedrijven, waarin het draait om het verzamelen van onlineconsumentengegevens waar via doelgerichte advertenties aan wordt verdiend. De zorgen die toezichthoudende organisaties zich hierover maken, vanwege onder andere onze privacy en de kans op monopolievorming, zijn een van de redenen dat onderzoek wordt gedaan naar bedrijven als Facebook, Google, Amazon en zelfs Apple.

Verder lezen?
Kwaliteitsjournalistiek kost geld. Maar je wilt 360 misschien liever eerst proberen. Daarom kun je gastlid worden. Je krijgt dan direct 3 artikelen, onze gratis nieuwsbrief en maandelijks een artikel naar keuze.
Ja, ik word gastlid
TIJDELIJKE AANBIEDING
Drie maanden onbeperkt digitaal toegang tot 360 voor maar € 15
bo pc
Drie maanden onbeperkt digitaal toegang tot 360 voor maar € 15! Ja, ik steun 360