• 360 Magazine
  • Agenda
  • Honderd jaar Beuys: nog altijd controversieel

Honderd jaar Beuys: nog altijd controversieel

Joseph Beuys en Paul Wember tijdens de lezing Kunst = Mensch, Kaiser Wilhelm Museum Krefeld, 15 december 1971, foto: Theo Windges, Krefeld, © VG Bild-Kunst, Bonn 2021
360 Magazine | Amsterdam | 21 juli 2021

Zelfs tijdens zijn honderdste geboortejaar zorgt de in 1986 overleden Joseph Beuys nog altijd voor ophef. Ter ere van het jubileum is op verschillende plaatsen in het Rurhgebied werk van de kunstenaar te bewonderen.

Dit jaar zou de Duitse, nog altijd controversiële kunstenaar, docent, politicus en activist Joseph Beuys (1921-1986) honderd jaar zijn geworden. Beuys ijverde voor een ‘verruimd kunstbegrip’ waarin kunst zich uitstrekt tot de samenleving als een ‘sociaal sculptuur’ dat alle mensen samen vormgeven.

Al sinds de jaren zestig sprak hij over de gevaren van het kapitalisme, de bedreiging van de democratie en de verandering van het klimaat. Beuys geloofde in kunst als een creatieve, transformatieve kracht binnen de politiek, wetenschap, filosofie en economie.

Nog steeds, vijfendertig jaar na zijn dood, verdeelt Beuys het publiek

Nog steeds, vijfendertig jaar na zijn dood, verdeelt de man die in 1982 zevenduizend eiken – alle geflankeerd door een basaltrots – plantte in het centrum van de stad Kassel, het publiek. Naar aanleiding van zijn honderdste geboortedag zijn onder meer in Düsseldorf, Kleef, Wuppertal en in het Kaiser Wilhelm Museum in Beuys’ geboorteplaats Krefeld, een groot aantal tentoonstellingen (inclusief publicaties) te bewonderen.

Tot 1 augustus. kunstmuseen-krefeld.de/en beuys2021.de

Door Manuela Klerkx

veel gelezen
Een remedie tegen navelstaren?
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Onze nieuwsbrief wordt wekelijks verzonden.
inschrijven

360 heeft 1000 nieuwe leden nodig

Deze maand bieden wij daarom een deel van onze artikelen gratis aan. Zo kunt u vast kennismaken met ons aanbod. Leden blijven toegang houden tot onze maandelijkse digitale editie en het archief.